karpouzi

Στην σκέψη του καλοκαιριού και του αγαπημένου φρούτου της εποχής αυτής το μυαλό μας ταξιδεύει στο καρπούζι! Η προέλευση του είναι από τη Νότια Αφρική και αναφέρεται ότι εμφανίζεται σε ιερογλυφικά της Αρχαίας Αιγύπτου! Τον 10ο αιώνα μ.Χ. καλλιεργείται στην Κίνα και τον 13ο αιώνα εμφανίζεται στην Ευρώπη. Η ελληνική λέξη για τον καρπό είναι «υδροπέπων» (αντίστοιχα στην αγγλική γλώσσα water-melon). Η λέξη «καρπούζι» προέρχεται από την αντίστοιχη τουρκική karpuz, η οποία ανάγεται στην περσική xarbuz(a).

Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι το καρπούζι είναι μόνο νερό και ζάχαρη, χωρίς να μας προσφέρει κάτι άλλο, επομένως δεν αξίζει να το καταναλώνουμε! Η αλήθεια είναι ότι το καρπούζι μας παρέχει πληθώρα θρεπτικών συστατικών και συμβάλλει θετικά στην υγεία μας!

Πράγματι το καρπούζι αποτελείται από 90% νερό και 5% σάκχαρα αλλά είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνη C, β-καροτίνη, λυκοπένιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, κιτρουλίνη (αμινοξύ, που μετατρέπεται σε αργινίνη! (η θρεπτική του ανάλυση στον πίνακα 1.)

Συγκεκριμένα η βιταμίνη C, η β-καροτίνη και το λυκοπένιο ανήκουν στην κατηγορία των αντιοξειδωτικών ουσιών, οι οποίες μας προστατεύουν από τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, που προκαλούν βλάβες στα γονίδια των κύτταρων και οξειδώνουν τα λιπαρά οξέα, μετατρέποντας τα σε τοξικά μόρια! Η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για την ομαλή σύνθεση του κολλαγόνου και για την ικανοποιητική λειτουργία των ανοσοποιητικών μηχανισμών, αυξάνει το ποσοστό απορρόφησης του σιδήρου στο έντερο. Η β-καροτίνη αναφέρεται ότι μας προστατεύει από διάφορες μορφές καρκίνου, εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων, δρα έναντι της πρόωρης γήρανσης, συμβάλλει στη βελτίωση της όρασης! Το λυκοπένιο είναι αυτό που προσφέρει το κόκκινο χρώμα στο καρπούζι αλλά και στην τομάτα! Επίσης, αναφέρεται ότι προστατεύει από τον καρκίνο του προστάτη, εμφανίζει προστασία έναντι των καρδιαγγειακών νοσημάτων και της πρόωρης γήρανσης!

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β συμβάλλουν στη λειτουργία των νευρώνων, στο μεταβολισμό και στην παροχή ενέργειας στον οργανισμό! Το ασβέστιο είναι γνωστό για τη συμβολή του στη δόμηση των οστών και δοντιών, είναι απαραίτητο στην πήξη του αίματος και στη λειτουργία του νευρικού συστήματος, έχει κρίσιμο ρόλο στη μυϊκή σύσπαση, συμμετέχει στη ρύθμιση του μεταβολισμού και στη διατήρηση φυσιολογικής αρτηριακής πίεσης. Επίσης, το κάλιο είναι απαραίτητο για τη διατήρηση του καρδιακού παλμού και συμβάλλει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης! Επιπλέον, το μαγνήσιο συμβάλλει στη μυϊκή σύσπαση, αποτελεί μέρος των οστών και προσδίδει σκληρότητα στα δόντια. Τέλος, η αργινίνη λειτουργεί έναντι της θρόμβωσης του αίματος, αναφέρεται ότι ανακουφίζει από τα συμπτώματα της στηθάγχης και της περιφερικής αρτηριοπάθειας, ότι πιθανόν συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα και ότι εμφανίζει θετική δράση έναντι της στυτικής δυσλειτουργίας.

Να αναφέρουμε ότι το καρπούζι λόγω του ότι περιέχει 90% νερό συμβάλλει στην ενυδάτωση του οργανισμού και ειδικά το καλοκαίρι που απαιτήσεις μας σε υγρά είναι αυξημένες λόγω της υψηλής θερμοκρασίας και της εφίδρωσης! Επίσης, δεν μας προσφέρει αρκετές θερμίδες (τα 100 γρ. μας παρέχουν μόλις 30 θερμίδες) οπότε μπορούμε να το καταναλώνουμε μέσα στην ημέρα (1 λεπτή φέτα καρπούζι: 200 γρ. ισοδυναμεί με 1 φρούτο)!

Για όλους τους παραπάνω λόγους εντάσσουμε το καρπούζι στη διατροφή μας, είτε ως σνακ (ενδιάμεσο γεύμα), είτε ως «ελαφρύ» βραδινό γεύμα (υλικό για τη φρουτοσαλάτα, το φυσικό χυμό)!

stoixeia-karpouziou

kammenos5

Ενεργειακό Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
SHARE
Προηγούμενο άρθροΚατεβάστε στον υπολογιστή σας το πρόγραμμα του «Ελληνίς» (2015)
Επόμενο άρθροΤο σκέφτεται σοβαρά ο Πόντες – Πιθανότητες παραμονής του Μορένο
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της. E-mail: [email protected] - Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.