Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024

Από τα Ματωμένα Χώματα… πρόσφυγες στο Αγρίνιο (1922)

Κοινοποίηση

xomata-prosfiges2

Αυτή τη σχολική χρονιά (2012-2013), με αφορμή τα 90 χρόνια από τη θλιβερή επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής, από την αρχή διαβάσαμε και αναλύσαμε το κείμενο της Δ. Σωτηρίου: «Όταν πρωτοκατέβηκα στη Σμύρνη».

Ο κεντρικός ήρωας Μανώλης Αξιώτης, έφηβος κατεβαίνει από το χωριό του τον Κιρκιντζέ στην κοσμοπολίτικη ΣΜΥΡΝΗ. Ο αφηγητής μας μεταδίδει το θαυμασμό του για τους χώρους που συναντά: λιμάνι, προκυμαία, σπίτια, μαγαζιά, το καμπαναριό της Αγίας Φωτεινής κλπ. Καθώς και για τους ανθρώπους:τιςομορφοστολισμένες κυράδες, τις ξεντεκολτεδιασμένες κοπέλες κλπ.

Γράφει η Μαρία Ν. Αγγέλη
Υπεύθυνη Πολιτιστικής Ομάδας

Το εντυπωσιασμένο βλέμμα του παιδιού «φωτογραφίζει» την τοπιογραφία και ανθρωπογεωγραφία της περιοχής.

Οι μαθητές γοητεύονται από την περιγραφή του Μανώλη. Γνωρίζουν τα αξιοθέατά της, τους κατοίκους της πόλης…

Αφού αναλύσαμε το κείμενο που αναφέρεται στη Σμύρνη του 1910 κάποια στιγμή περάσαμε και στην περίοδο του1919-1922.Είδαμε ντοκιμαντέρ για το Μικρασιατικό πόλεμο που έληξε με την καταστροφή το 1922.

Η κοσμοπολίτικη πόλη μετά την πυρπόληση έμοιαζε σαν καρβουνιασμένο τσόφλι…

Και ύστερα είδαμε τους 1.500.000 περίπου πρόσφυγες που κατέφυγαν στην Ελλάδα. Και το ντοκιμαντέρ τελείωνε με την εγκατάσταση των προσφύγων σε οικισμούς οι οποίοι ολοένα και προόδευαν…Γίνονταν χωριά και πόλεις που έφερναν ονόματα από τις αλησμόνητες πατρίδες…

Μοιράστηκα με τα παιδιά τις εντυπώσεις και τα συναισθήματά μου από τα ταξίδια μου στη σημερινή Σμύρνη. Ismir, όπως την αποκαλούν οι Τούρκοι.

Με την ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας οι μαθητές «έστησαν» τη δική τους Σμύρνη! Στους τοίχους των αιθουσών… Φωτογραφίες, άρθρα, ποιήματα κλπ. ήταν τα υλικά τους!

Η ενότητα στο μάθημα της Λογοτεχνίας είχε ολοκληρωθεί.

Πρότεινα στα παιδιά, αν ήθελαν , να συνεχίσουμε την έρευνά μας στα πλαίσια ενός Πολιτιστικού προγράμματος. Έτσι, θα μπορούσαμε να ερευνήσουμε και την εγκατάσταση των προσφύγων στην περιοχή μας: στον Άγιο Κωνσταντίνο Αγρινίου. Και ίσως να επισκεφτούμε και κάποιο άλλο μέρος, όπου εγκαταστάθηκαν και πρόκοψαν οι Πρόσφυγες. Για παράδειγμα τα Γιάννενα ή το Ναύπλιο.

Εντύπωση μου προκάλεσε η προθυμία των παιδιών. Δήλωσαν συμμετοχή 49 μαθητές! Κατά τη διάρκεια της πολύμηνης έρευνας όμως συμμετείχαν ενεργά άλλοι 10, αν και τυπικά δεν ανήκαν στην ομάδα! Ήταν οι εξωτερικοί μας συνεργάτες!

Ευχάριστο επίσης ήταν το γεγονός ότι μέλη της περσινής πολιτιστικής ομάδας μας ήθελαν να βοηθήσουν. Η Θεοδώρα Παπούλια, η Ιφιγένεια Κουτούκη, η Ζωή Ζαχαράκη, η Λαμπρινή Θεοδωροπούλου κλπ ήταν ευπρόσδεκτοι στην ομάδα μας και η βοήθειά τους σημαντική!

Το Νοέμβριο 2012 επισκεφτήκαμε την Έκθεση :Δύο φορές Ξένος, στο Μουσείο Μπενάκη. Ήταν μια ιδιαίτερη εμπειρία όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τις συνοδούς καθηγήτριες.

xomata-prosfiges1

Η έρευνα:

i) Βιβλιογραφία

Από την αρχή έδωσα στα παιδιά σχετική βιβλιογραφία. Επέλεξα λογοτεχνικά κείμενα που αναφέρονται στα ιστορικά γεγονότα που θα ερευνούσαμε. Μέσα από τη λογοτεχνία κατανοούν ευκολότερα την Ιστορία.

Η κρατική τηλεόραση(ΕΡΤ) ευτυχώς, είχε πολλές εκπομπές –αφιερώματα για τη Σμύρνη και τους Πρόσφυγες. Επίσης ο Τύπος είχε σχετικά ένθετα. Αρκετά παιδιά με ενημέρωναν ή μου έφερναν ένθετα.

Μου άρεσε που είχαν ευαισθητοποιηθεί τόσο! Και πιο πολύ μου άρεσε που ενημέρωναν κι εμένα και τους συμμαθητές τους!

Κάποια άλλα ψάχνοντας τα ράφια της βιβλιοθήκης τους ανακάλυψαν βιβλία, που ίσως δεν τα είχαν ανοίξει ποτέ. Όπως: Ματωμένα χώματα, Η Σμύρνη στις φλόγες, Η αρχόντισσα της Σμύρνης κλπ. Δώρα των γονιών ή των συγγενών…

Τα προέτρεψα να τα διαβάσουν και να τα παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους. Είναι αλήθεια ότι τα πιο πολλά το είδαν ως αγγαρεία, όπως μου εξομολογήθηκαν στη συνέχεια. Όταν όμως τα ξεκίνησαν σιγά σιγά τους κέντρισαν το ενδιαφέρον.

Κάποια άλλα απλώς αντέγραψαν μια σελίδα για να μου φέρουν ένα απόσπασμα που τους άρεσε. Το δέχτηκα και τα ενθάρρυνα συνέχεια… Τελικά, σε συνεργασία με την κ. Δαλλιάνη οργανώσαμε μια παρουσίαση τριών βιβλίων της Δ. Σωτηρίου. Ομολογώ ότι τόσο τα παιδιά που παρουσίασαν τα βιβλία όσο και τα παιδιά που υπέβαλαν ερωτήσεις στη συνέχεια, μας εξέπληξαν.

Ανάλογη παρουσίαση ποιημάτων για τη Σμύρνη και την Ιωνία διοργάνωσε το Β1 την ημέρα της ποίησης.

Παρότρυνα τα παιδιά να γράψουν διηγήματα, ποιήματα, ακροστιχίδες κ.ά. Πολλά ανταποκρίθηκαν. Η Αγγελική, η Ευανθία, ο Φίλιππας, η Κατερίνα, η Μαντώ, η Κωνσταντίνα, η Νεφέλη, η Δήμητρα , η Ελισάβετ, η Ελένη … μου έδωσαν εξαιρετικά δείγματα δημιουργικής γραφής!

Κάποια έργα τους αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της ομάδας μας. Και κάποια στο Δέντρο της Μνήμης που ρίζωσε στη σχολική μας αίθουσα!

ii) Προφορική ιστορία

Πέρα από τη βιβλιογραφία αξιοποιήσαμε και την προφορική ιστορία, η οποία είναι εξίσου σημαντική με τη γραπτή ιστορία. Με τη μέθοδο της προφορικής ιστορίας μέσα από το λόγο που διατυπώνουν τα ίδια τα υποκείμενα για το παρελθόν, επιδιώκεται η ιστορία από τη βάση. Έρχονται στο προσκήνιο οι σιωπές και οι παρανοήσεις της επίσημης ιστορίας, γράφει ο Paul Thompson, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του ESSEX.

Βέβαια σήμερα δεν ζουν πρόσφυγες πρώτης γενιάς. Για να ζει κάποιος και να θυμάται τα γεγονότα πρέπει να έχει περάσει τα 95!

Η υπέργηρη κ. Μελπομένη Ηλιοπούλου είναι 90 χρονών. Γεννήθηκε προσφυγούλα. Μόλις το πλοίο τους έβγαλε στην Ελλάδα… Και θυμάται μόνο μέσα από τις αφηγήσεις των γονιών της τα γεγονότα. Θυμάται όμως την εγκατάσταση και τη ζωή τους στον Άγιο Κωνσταντίνο Αγρινίου.

Πήραμε συνεντεύξεις από πρόσφυγες δεύτερης και τρίτης γενιάς… Η κ. Αγαθή, ο κ. Νίκος, η κ. Μαρίτσα, η κ. Αθηνά κλπ. μας μίλησαν για τους πρόσφυγες γονείς τους και για τους προσφυγικούς συνοικισμούς του Αγρινίου…

Ενδιαφέρον επίσης ήταν ότι τα παιδιά έψαξαν το γενεαλογικό τους δέντρο και βρήκαν ότι είχαν ρίζα προσφυγική. Ο Θάνος είχε προπάππο πρόσφυγα, η Μαρία και η Ιουλία προγιαγιά…

iii) Eπιτόπια έρευνα

Κατά τη διάρκεια της έρευνας αξιοποιήσαμε το λιγοστό ελεύθερο χρόνο μας. Κάποια Σαββατοκύριακα περπατήσαμε στην περιοχή Αγίου Κωνσταντίνου Αγρινίου. Κάναμε επιτόπια έρευνα. Χαρτογραφήσαμε τους δρόμους, καταγράψαμε οδωνύμια, φωτογραφίσαμε τα εναπομείναντα προσφυγικά σπιτάκια, συζητήσαμε με τους κατοίκους, ακούσαμε μικρασιάτικα τραγούδια, μυρίσαμε ωραία φαγητά, γευτήκαμε σμυρναίικα κουλουράκια και γλυκά! Αυτές τις βόλτες τις απόλαυσαν ιδιαίτερα τα παιδιά.

iv) Aρχειακό υλικό

Αναζητήσαμε υλικό και στα Γενικά Αρχεία του Κράτους στο Μεσολόγγι. Καθώς και στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών στην Αθήνα.[…]

v) Τραγούδια και χοροί

Παράλληλα η συνάδελφος Έφη Κωνσταντίνου με προθυμία ανέλαβε να διδάξει Μικρασιάτικους χορούς. Οι μαθήτριες έμαθαν να χορεύουν. Οι μαθητές αρκέστηκαν στο ρόλο των θεατών…[…]Όλοι όμως τραγούδησαν Σμυρναίικα τραγούδια!

vi) Εκπαιδευτική εκδρομή

Μια ακόμα εκπαιδευτική εκδρομή στο Πολεμικό Μουσείο Ναυπλίου, έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να δουν φωτογραφικό υλικό και μερικά αντικείμενα από διάφορες φάσεις της νεώτερης ιστορίας. Ανάμεσα στις οποίες και οι Βαλκανικοί πόλεμοι και ο Μικρασιατικός…[…]

Η έρευνα και η μελέτη αυτού του σημαντικού υλικού βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν το θέμα που αφορά σ’ ένα σημαντικό κεφάλαιο της νεώτερης εθνικής ιστορίας μας.

Γνώρισαν τους πρόσφυγες του Αγρινίου…

Μέσα από το τοπικό γίνεται καλύτερα κατανοητό το εθνικό θέμα. Και φυσικά η γνώση είναι ουσιαστική, όταν υπάρχει η προσωπική εμπλοκή και η ανακάλυψη από τον ίδιο το μαθητή.

Τότε το Δέντρο της Γνώσης και της Μνήμης ριζώνει και καρποφορεί…

Το υλικό που συγκεντρώσαμε, και ιδιαίτερα το πρωτογενές είναι πολύ σημαντικό.

Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε μια έκδοση ενός τόμου. Προς το παρόν φυλάσσεται στο Αρχείο της Ομάδας μας. Ίσως αξιοποιηθεί μελλοντικά…

Κλείνοντας, να Ευχαριστήσω από καρδιάς όλους εκείνους που μας άνοιξαν την πόρτα και ξεδίπλωσαν τις μνήμες τους για την ανάγκη της έρευνάς μας.

Επίσης να ευχαριστήσω τους μαθητές για την ωραία συνεργασία μας. Και τους συναδέλφους που συμμετείχαν στην έρευνα αυτή: Έφη Κωνσταντίνου, για τη διδασκαλία των χορών. Κώστα Δέδε, για την τεχνική στήριξη, Νίκη Καλαμάρα, για τη συμμετοχή της στις δύο εκπαιδευτικές εκδρομές, Αγγελική Δαλιάνη, για τη συνεργασία στην παρουσίαση Λογοτεχνικών κειμένων καθώς και τη συμμετοχή της στην επίσκεψη στο Μουσείο Μπενάκη. Τον Κώστα Στασινό και την Όλγα Αβασκαντήρα για τη συμμετοχή τους στην εκδρομή στο Ναύπλιο.

Το Διευθυντή κ. Στάθη Βάρδια για την ηθική στήριξη από την αρχή της ερευνητικής μας προσπάθειας.

Το προσωπικό του σχολείου :την κ. Αθανασία Τσιαντή και την κ. Ευθαλία Αναστασιάδη, για το στήσιμο του συμβολικού Δέντρου της Μνήμης και την προθυμία τους να με εξυπηρετήσουν πάντα με το χαμόγελο!

Σημείωση: Το παρόν κείμενο εκφωνήθηκε από την Υπεύθυνη της Πολιτιστικής Ομάδας: Μαρία Ν. Αγγέλη, σε Ημερίδα του 2ου Γυμνασίου Αγρινίου «Κοσμάς ο Αιτωλός». Στην Ημερίδα αυτή, 14 Μαίου 2013, παρουσιάστηκε το Πολιτιστικό Πρόγραμμα:

«Από τα Ματωμένα Χώματα στη νέα πατρίδα.
Ο ξεριζωμός, η προσφυγιά και η Ελπίδα!»

Τμήμα Ειδήσεων
Τμήμα Ειδήσεωνhttps://agriniovoice.gr
Ειδησεογραφία με έμφαση στο Αγρίνιο και την Αιτωλοακαρνανία. Επικαιρότητα, Θέσεις Εργασίας, Παναιτωλικός, Μικρές Αγγελίες. Με την υποστήριξη της Εβδομαδιαίας Εφημερίδας της Αιτωλοακαρνανίας «Αναγγελία».
spot_img

Διαβάστε επίσης: