Ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα μεγάλα έργα 13 δισ. ευρώ
Όχι μία, αλλά δύο φορές έχει μιλήσει το τελευταίο διάστημα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής για το σχεδιασμό έργων υποδομής, αξίας 13 δισ. ευρώ που σχεδιάζει το Υπουργείο για την ανόρθωση της Ελληνικής οικονομίας την επόμενη μέρα από την κρίση που έφερε η πανδημία του κορωνοϊού.
Η νέα περίοδος που σχεδιάζεται από την κυβέρνηση θα φέρει το ΥΠΟΜΕ, μετά από πολλά χρόνια, στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος και θ’ αποτελέσει ένα απ’ τα καίρια εργαλεία για να πέσει ζεστό χρήμα στην πραγματική οικονομία.
Επιπλέον μεγάλος στόχος είναι να βγει ο κλάδος από την περιδήνηση στην εσωστρέφεια που έχει πέσει τα τελευταία χρόνια και να δοθεί το σήμα πως ήρθε η ώρα των έργων. Σύμφωνα με κυβερνητικό στέλεχος που επικαλείται το ypodomes.com, στόχος είναι να ξεκινήσει μέσα στο 2020, σειρά δημοπρατήσεων μεγάλων έργων με τα αντιπλημμυρικά και τα σιδηροδρομικά σε πρώτο πλάνο.
Τα βασικά έργα του πακέτου των 13 δισ. ευρώ
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνει πολλά έργα και έχει ορίζοντα μέχρι το 2023, αλλά με μία εμπροσθοβαρή πολιτική. Τα έργα καλύπτουν όλη τη βεντάλια αντικειμένων του υπουργείου, δηλαδή οδικά, Μετρό, σιδηροδρομικά, περιβαλλοντικά κ.α.
Τα βασικά έργα του σχεδιασμού αυτού σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com είναι:
-Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας με κόστος 1,8 δισ. ευρώ
–Σιδηροδρομικά έργα νέας γενιάς με κόστος περίπου 3,5 δισ. ευρώ
–Επεκτάσεις της Αττικής Οδού με περίπου 1,5 δισ. ευρώ
-Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης με περίπου 2 δισ. ευρώ
–Αντιπλημμυρικά έργα (περιλαμβάνονται και εκείνα στις παραχωρήσεις) περίπου 800 εκ. ευρώ
–Έργα Οδικής Ασφάλειας περίπου 450 εκ. ευρώ
-Ολοκλήρωση του Αυτοκινητόδρομου Ε65 με 700 εκ. ευρώ
–Πάτρα-Πύργος & Άκτιο-Αμβρακία με 450 εκ. ευρώ
-H αναβάθμιση της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με 300 εκ. ευρώ
-Η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης στα δυτικά με περίπου 500 εκ. ευρώ
-Ο Οδικός Άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη με 300 εκ. ευρώ.
Επιπλέον έργα
Πέρα από τα παραπάνω έργα υπάρχει ένα επιπλέον πακέτο κτιριακών έργων (κυρίως έργα-ΣΔΙΤ) το οποίο υπόσχεται ακόμα 300-400 εκ. ευρώ τα οποία θα δημοπρατούνται σταδιακά. Επίσης μην ξεχνάμε ότι το υπουργείο Υποδομών έχει την ευθύνη πολλών παραγωγικών ΔΕΚΟ, όπως η ΕΥΔΑΠ και η ΚΤΥΠ που επίσης έχουν σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο.
Από το πακέτο έργων των 13 δισ. ευρώ, δεν περιλαμβάνονται οι επεκτάσεις του φυσικού αντικειμένου στους αυτοκινητόδρομους. Είναι γνωστή η προσήλωση του υπουργού στη συνεργασία με την Κομισιόν και ως εκ τούτου, το όποιο πακέτο εγκριθεί από τις Βρυξέλλες, θα έρθει να προστεθεί στο παραπάνω ποσό. Αυτό θα επιτευχθεί άλλωστε σε βάθος χρόνου μιας και πρόκειται για σύνθετο ζήτημα το οποίο δεν πρόκειται να φέρει αποτέλεσμα σε διάρκεια κάποιων μηνών.
Η πορεία υλοποίησης
Το σημείο κλειδί είναι η πορεία υλοποίησης και η “εμπροσθοβαρής” εκτέλεση του παραπάνω πακέτου. Σημαντικό ρόλο θα παίξουν εδώ τα σιδηροδρομικά έργα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου, φέτος μπορούν να ενεργοποιηθούν έργα που φτάνουν τα 350 εκ. ευρώ και μέσα στο 2021 να φτάσουν συνολικά τα 780 εκ. ευρώ. Στο σιδηροδρομικό πακέτο περιλαμβάνεται και το μεγαλόπνοο έργο της γραμμής Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου με το νέο τμήμα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ξάνθη. Το έργο αυτό, η λεγόμενη “ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία”, φτάνει σε κόστος τα 2 δισ. ευρώ.
Μέσα στα πρώτα έργα λογίζονται επίσης τα αντιπλημμυρικά (υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ), το Πάτρα-Πύργος (με την αίρεση της σύντομης και θετικής απόφασης της Κομισιόν). Χρονιά κλειδί θα είναι το 2021 και συνολικά μέχρι το 2023 στο υπουργείο πιστεύουν ότι θα έχει ενεργοποιηθεί πλήρως το πακέτο των 13 δισ. ευρώ, δηλαδή έργα που είτε θα είναι σε διαγωνιστική φάση, είτε θα έχει ξεκινήσει η υλοποίηση τους.