Στην αναμονή για την τελική απόφαση του ΣτΕ

Οι ανακοινώσεις του υπουργείου Υποδομών περί επανεξέτασης διαγωνισμών και έργων της προηγούμενης κυβέρνησης δεν έπεσαν ως κεραυνός εν αιθρία.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, η περίπτωση του πολύπαθου άξονα Ακτίου – Αμβρακίας είναι το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα των προβλημάτων που γεννά η «σαλαμοποίηση» ενός έργου. Η ακύρωση του διαγωνισμού-σκούπα για την ολοκλήρωσή του, ωστόσο, αν τελικά αποφασιστεί θα οφείλεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας, του οποίου αναμένεται η τελική απόφαση. Το βασικό ζήτημα είναι η απώλεια των κοινοτικών πόρων, αφού το έργο των 150 εκατ. έχει ενταχθεί ως «γέφυρα».

Η οδική σύνδεση μήκους 48,5 χλμ. δημοπρατήθηκε το 2009 χωρισμένη σε τέσσερα τμήματα και ανατέθηκε το 2010 (με τεράστιες εκπτώσεις, 50-51%): το πρώτο τμήμα Ακτιο – Δρυμός (0-22,5 χλμ.) με τίμημα 71 εκατ. Το δεύτερο, στην περιοχή Δρυμού (22,5-26,9 χλμ.) με τίμημα 19 εκατ. Το τρίτο, Δρυμός – Λουτράκι (26,9-35 χλμ.) με τίμημα 22 εκατ. ευρώ και το τέταρτο, η παράκαμψη Αμφιλοχίας (35-48,5 χλμ.) με τίμημα 30 εκατ. Ανάδοχος στα πρώτα τρία ήταν η ΑΕΓΕΚ και η θυγατρική της Ιόνιος, ενώ στο τέταρτο η ιταλική Consorzio Stabile Italimprese.

Τα έργα βάλτωσαν για πολλούς λόγους: από την κακή οικονομική κατάσταση των αναδόχων, έως την καθυστέρηση των μελετών, των απαλλοτριώσεων, τα γεωλογικά προβλήματα, καθώς και τις περιπλοκές που δημιούργησε η «σαλαμοποίησή» του.

Το υπουργείο Υποδομών αρχικά επιχείρησε να ολοκληρώσει τα έργα με συμπληρωματικές συμβάσεις, ωστόσο βρήκε αντίθετο το Συμβούλιο Δημοσίων Εργων. Τελικώς προκήρυξε στις 26 Ιουνίου 2018 έναν διαγωνισμό-σκούπα, στον οποίο αναδείχθηκε μειοδότρια η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ με έκπτωση 49,85%. Ωστόσο, στα τέλη του έτους το ΣτΕ (τμήμα αναστολών) έκανε δεκτή προδικαστική προσφυγή, αναστέλλοντας την υπογραφή της σύμβασης. Με έναν ελιγμό, το υπουργείο Υποδομών ανακάλεσε στις αρχές Ιουνίου το «πρακτικό» του διαγωνισμού ζητώντας διευκρινίσεις.

Ο ελιγμός του υπουργείου, από μόνος του, δεν επαρκεί. Την υπόθεση θα κρίνει η απόφαση του ΣτΕ επί της κύριας προσφυγής, που με βάση την «πρόγευση» που έδωσε το τμήμα αναστολών θεωρείται πολύ πιθανό να οδηγήσει στην ακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού. Την απόφαση αυτή αναμένει και η νέα ηγεσία του υπουργείου, προκειμένου να λάβει αποφάσεις.

Με δεδομένο, όμως, ότι οι προσφυγές γίνονται στη βάση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το καρτέλ στα δημόσια έργα (ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ είναι εκ των καταδικασθέντων), το υπουργείο Υποδομών ετοιμάζει μια ευρύτερη ρύθμιση, ώστε να μην καταλήγει στο ακυρωτικό δικαστήριο κάθε απόφαση ανάθεσης έργου. Η απόφαση θα ληφθεί σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο και, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, θα καθορίσει με ποιο τρόπο η υπόθεση αυτή θα κλείσει οριστικά.

Ενεργειακό Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος