Στην κρισιμότερη καμπή της ιστορίας της βρίσκεται μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές αλυσίδες, η Ηλεκτρονική Αθηνών, η οποία μέχρι και πρότινος είχε καταφέρει να επιβιώσει έναντι των πολυεθνικών.
Η ιστορική εταιρία ηλεκτρικών, πασίγνωστη για το πιο δημοφιλές σλόγκαν της «Έλα Αλέκο» δίνει μάχη για να κρατηθεί στη «ζωή», μπαίνοντας σε μια πολιτική συρρίκνωσης που έχει ξεκινήσει από το 2012 και αναμένεται να κορυφωθεί μέσα στους επόμενους μήνες.
Όπως γράφει το insider.gr, ήδη ο ιδιοκτήτης της Γιάννης Στρούτσης προχωρά σε κλείσιμο καταστημάτων (Ηράκλειο Κρήτης, Ορεστιάδα και Ρέντη) και περικοπές μισθών, σε μια ύστατη προσπάθεια για την επιβίωση της.
Το 2014 ο κ. Στρούτσης είχε ζητήσει από τους εργαζόμενους της αλυσίδας, να προσφέρουν ένα μισθό για την ανακούφιση του επιβαρυμένου ταμείου. Μετά την αναστάτωση που προκλήθηκε όμως στην αγορά αναγκάστηκε να δώσει εξηγήσεις υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη πρόταση δεν είναι δεσμευτική.
Λάθη στρατηγικού σχεδιασμού
Ο Γιάννης Στρούτσης απέκτησε το 1989 την Ηλεκτρονική, η οποία προϋπήρχε από τη δεκαετία του ’50. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να την κάνει την μεγαλύτερη αλυσίδα στην χώρα. Οι επιλογές του όμως, στην πορεία δεν στέφθηκαν πάντα με επιτυχία. Η εξαγορά της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Σαραφίδη (2007) επιβάρυνε τον Όμιλο, ενώ και η επέκταση στο εξωτερικό είχε δυσμενείς επιπτώσεις. Και αυτό γιατί την στιγμή που η στόχευση θα έπρεπε να ήταν η ελληνική αγορά το ενδιαφέρον μετατοπίστηκε αλλού, με αποτέλεσμα πολυεθνικές να καταφέρουν να κάνουν γερό μπάσιμο στην Ελλάδα.
Από το 2011 ο επιχειρηματίας υπολογίζεται ότι έχει κλείσει πάνω από 15 καταστήματα, ενώ έχει μειώσει μισθούς και τις λειτουργικές δαπάνες του πάνω από 20%. Πλήγμα για την αλυσίδα αποτέλεσε και το πρόστιμο του 1,5 εκατ. ευρώ που της είχε επιβληθεί για εικονικές συναλλαγές.
Καίριο πλήγμα και από την οικονομική κρίση
Κατά τη διάρκεια της κρίσης ο κ. Στρούτσης αναγκάστηκε να βάλει αρκετές φορές το χέρι στην τσέπη, καλύπτοντας αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου (η τελευταία ήταν το 2014) με στόχο η εισηγμένη να αναδιαρθρώσει τα βραχυπρόθεσμα δάνειά της σε μακροπρόθεσμα και να αντλήσει κάποια επιπλέον χρηματοδότηση.
Αν και για την οικονομική πορεία του δεν υπάρχουν πρόσφατα στοιχεία, στην τελευταία οικονομική κατάσταση που αφορά το εξάμηνο της χρήσης 2013-2014 ο Όμιλος παρουσίασε νέα κάμψη πωλήσεων κατά 16,5% στα 43 εκατ. ευρώ.
Το λειτουργικό αποτέλεσμα (EBITDA) ήταν ζημιογόνο (-1,6 εκατ. ευρώ) και η καθαρή ζημία διαμορφώθηκε στα 4,88 εκατ. ευρώ (έναντι 3,15 εκατ. το αντίστοιχο χρονικό διάστημα της προηγούμενης χρήσης).
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν – χωρίς ωστόσο να είναι κάτι το οποίο μπορεί εύκολα να διασταυρωθεί ότι πλέον το μερίδιο αγοράς της είναι οριακά πάνω από το 10%.
Η υποχώρηση των μεριδίων, σχετίζεται και με την συνολική πορεία της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών η οποία από το 2007 υποχωρεί κατά 45%, αν και τα δύο τελευταία χρόνια δείχνει σημάδια βελτίωσης.
Ο τζίρος του εν λόγω κλάδου υπολογίζεται σήμερα σε 1,4 δισ. ευρώ (1,9 δισ. ευρώ εάν συμπεριληφθεί η κατηγορία της κινητής τηλεφωνίας) έναντι 3,2 δισ. ευρώ που διαμορφωνόταν εννέα χρόνια πριν.