Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

ΛΟΓΟτεχνήματα… 5

Κοινοποίηση

pamuk

*** Ορχάν Παμούκ. Ο Τούρκος Νομπελίστας συγγραφέας σε συνέντευξή του στους New York Times λέει ότι: “Τα μυθιστορήματα είναι πολιτικά, όχι επειδή οι συγγραφείς παίζουν κομματικά χαρτιά – κάποιοι το κάνουν βέβαια, εγώ ποτέ – αλλά επειδή η καλή μυθοπλασία έχει σχέση με την κατανόηση ίσως και την ταύτιση με ανθρώπους που δεν είναι σαν κι εμάς. Στην καρδιά της λεγόμενης «τέχνης του μυθιστορήματος» βρίσκεται η ανθρώπινη ικανότητα να βλέπει τον κόσμο μέσα από τα μάτια κάποιου άλλου. Η συμπόνοια είναι η μεγαλύτερη δύναμη των λογοτεχνών”.

*** Κατά τον Πλάτωνα, ο θεός Έρως είναι γιος του Πόρου και της Πενίας. Με σημερινά λόγια, ο έρωτας είναι γιος του Πλούτου και της Φτώχειας. Ο Πόρος ήταν γιος της Μήτιδος, η οποία ήταν κόρη του Ωκεανού και της Τηθύος, η πρώτη σύζυγος του Διός. Ένα βράδυ, που οι θεοί μπεκρόπιναν (ήταν τα γενέθλια της Αφροδίτης) ο Πόρος μεθυσμένος από το νέκταρ αποκοιμήθηκε στον κήπο του Διός. Έτσι μεθυσμένο τον βρήκε η πάμπτωχη άπορη Πενία, ξάπλωσε δίπλα του και – να μην πολυλογούμε – γέννησαν τον Έρωτα. Από τότε, λέει, οι εύποροι δεν ξέρουν τι κάνουν, όταν μεθούν, αλλά πάντα οι γυναίκες ξέρουν καλά τι κάνουν. Από τότε, ναι, οι γυναίκες λατρεύουν τους πλούσιους και αφήνουν μπουκάλα τους φτωχούς πλην τίμιους άντρες. Ακόμα και η προτίμηση των κοριτσιών στους νεαρούς με ρόδα, εκεί έχει την εξήγησή της.

*** Έχετε ακούσει την έκφραση «στον κολοφώνα της δόξης του». Τι σημαίνει όμως «κολοφών»; Κολοφώνας σημαίνει το υψηλότερο σημείο, η κορωνίδα, σημαίνει και το ανώτατο οριζόντιο δοκάρι της στέγης. Προσοχή τώρα: Σημαίνει και το ολιγόστιχο κείμενο που μπαίνει στην τελευταία σελίδα του βιβλίου, στο οποίο αναφέρονται στοιχεία σχετικά με την έκδοσή του. Το ξέρατε;

*** Κι επειδή οι σύγχρονοι λογοτέχνες δεν καταδέχονται ν’ ασχοληθούν με την πολιτική, ας παραθέσουμε τι λέει ο Πλάτων για το θέμα: «Μια από τις τιμωρίες που δεν καταδέχεσαι να ασχοληθείς με την πολιτική είναι ότι καταλήγεις να σε κυβερνούν οι κατώτεροί σου».

*** Ένα αιγυπτιακό άγαλμα 4.000 ετών αφιερωμένο στον θεό Όσιρι, ακίνητο στη θέση του επί 80 χρόνια, άρχισε μυστηριωδώς να κινείται στο Μουσείο του Μάντσεστερ στη Βρετανία. Το προσωπικό του Μουσείου για να λύσει το μυστήριο, τοποθέτησε κάμερα για να φωτογραφίζει το άγαλμα κάθε λεπτό επί μία εβδομάδα και τώρα φαίνεται στο βίντεο να περιστρέφεται 360 μοίρες! Αν είναι διαφημιστικό κόλπο, ας το παραδεχτούμε, είναι πολύ έξυπνο.

*** Γράφει ο Τάκης Μίχας στο protagon στις 22 Ιουνίου 2013: “Στην ΕΡΤ επικρατούσε μια ενδιαφέρουσα κατανομή ιδεολογικής εργασίας. Το πολιτικό ειδησεογραφικό μέρος του προγράμματος μονοπωλείτο από την προπαγάνδα της εκάστοτε κυβέρνησης, ενώ το «ποιοτικό» μέρος από την προπαγάνδα της αριστεράς”.

*** Σε έκθεσή του το ΔΝΤ δικαιολογεί απόλυτα τους Έλληνες που φοροδιαφεύγουν! Ο μόνος τρόπος να μη βάλει λουκέτο μία επιχείρηση ή ένας ελεύθερος επαγγελματίας είναι, λέει το ΔΝΤ, να μην πληρώνει φόρους! Και το εξηγεί επιστημονικά. Μάλιστα. Λοιπόν: Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι βαπτίστηκαν «συνήθη υποζύγια», επειδή δεν μπορούν να κλέψουν την εφορία, όπως κάνουν τα λαμόγια, όπως λένε, οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Ξεχνούν ότι: Για τα ασφάλιστρα των μισθωτών πληρώνουν άλλοι. Για μεν των Δημοσίων Υπαλλήλων δανειζόταν από τους ξένους τοκογλύφους το Δημόσιο, για δε των Ιδιωτικών Υπαλλήλων δανειζόταν ο επαγγελματίας από τους νόμιμους τοκογλύφους, τις Τράπεζες. Τελικά, δεν είναι πολιτικό θέμα. Είναι θέμα πολιτισμού, είναι θέμα παιδείας.

*** Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής η 21 Ιουνίου. Καθιερώθηκε το 1982 από τον τότε Γάλλο υπουργό Πολιτισμού Ζακ Λανγκ. Συμπίπτει δε με την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής η οποία γιορτάζεται συνολικά και παράλληλα σε 22 χώρες της Ευρώπης.

*** «Είναι ένα μυθιστόρημα πολύ Ιταλικό και ταυτόχρονα εκφράζει μια γενιά που τη συναντάμε όχι μόνο στην Ιταλία αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη και στην Αμερική: μια γενιά οπυ ζει την κρίση των αξιών, που έχει δυσκολία να ερωτευτεί και που δεν έχει ένα πρότυπο» λέει ο Ανταίος Χρυσοστομίδης για το μυθιστόρημα του 30χρονου Ιταλού Πάολο ντι Πάολο με το οποίο εγκαινιάζει τη σειρά σύγχρονης ξένης πεζογραφίας ο «Ίκαρος».

*** Ένα χρόνο μετά τον εμφύλιο και ένα χρόνο πριν από το θάνατο του Άγγελου Σικελιανού ο Βασίλης Φράγκος δημοσιεύει στην εφημερίδα «Μάχη» (19 Μαρτίου 1950) συνέντευξη του μεγάλου ποιητή, όπου (υποψήφιος κι αυτός, όπως και ο Καζαντζάκης, για το Βραβείο Νόμπελ) στην ερώτηση αν οι πνευματικοί άνθρωποι του τόπου έχουν υψωθεί στην απαίτηση της ιστορικής ώρας, απαντά: “Υπάρχει ένα υποσυνείδητο υγιέστατο στον τόπο μας κι από το υποσυνείδητο αυτό προσμένω με άπειρη βεβαιότητα το ανέβασμα στα επίπεδα της ιστορικής λύτρωσης”.

*** «Δεν υπάρχει μέλλον, αν δεν ξέρουμε από πού ερχόμαστε και ποιοι είμαστε εμείς στη Μασσαλία», δηλώνει ο φιλέλληνας αντιδήμαρχος της πόλης Patrick Mennucci σε επίσημη τελετή με αφορμή την ναυπήγηση ενός αντιγράφου του πλοίου «Γυπτίς» με το οποίο έφτασαν στη Μασσαλία οι αρχαίοι Φωκαείς πριν από 2.600 χρόνια. Το «Γυπτίς» πήρε το όνομά του από την σύζυγο του Πρωτέα, ιδρυτή της Μασσαλίας. Τα συντρίμμια του αρχαίου πλοίου βρέθηκαν πριν από είκοσι χρόνια κατά την κατασκευή ενός υπόγειου πάρκινγκ. Ήταν ένα πλοίο διπλής προώσεως, με ιστιοπλοΐα και κωπηλασία. Το έργο χρηματοδοτήθηκε με το ποσό των 452.000 ευρώ και θα ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2013. Θα λάβει μέρος στις εκδηλώσεις για τον εορτασμό της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης.

*** Ένας γιατρός από τη Λάρισα, ειδικός παθολόγος, αλλά και διακεκριμένος ποιητής, ο Δημήτρης Κρανιώτης, 46 ετών, είναι υποψήφιος για το Νόμπελ Ειρήνης 2013. Διεκδικεί αυτή τη μεγάλη διάκριση ως ένα από τα μέλη του Global Harmony Assocition που συνέγραψαν το βιβλίο για την παγκόσμια ειρήνη “The ABC of Harmony”. Μεταξύ των άλλων είναι και μέλος του λογοτεχνικού περιοδικού «Γραφή». Αξιοσημείωτη λεπτομέρεια: Το λογοτεχνικό περιοδικό «Γραφή» εκδίδεται από τον Δήμο Λάρισας. Και το δικό μας σχόλιο: Η Λάρισα δεν είναι Αγρίνιο. Ο Δημήτρης Κρανιώτης…

*** … στην Ινδία ανακηρύχθηκε διδάκτωρ Λογοτεχνίας από την Παγκόσμια Ακαδημία Τεχνών και Πολιτισμού, ενώ στις ΗΠΑ εκλέχθηκε από την Διεθνή Ένωση Τιμημένων Ποιητών Πρόεδρος του 22ου Παγκόσμιου Συνεδρίου Ποιητών, το οποίο οργανώθηκε με επιτυχία το 2011 στη Λάρισα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Στην Ιταλία ανακηρύχθηκε το 2008 Ακαδημαϊκός της Διεθνούς Ακαδημίας Micenei και το 2009 Ακαδημαϊκός της Ακαδημίας Tiberina της Ρώμης.

*** Ο Δημήτρης Κρανιώτης έχει τιμηθεί αρκούντως και από την πόλη του. Με τιμητικές πλακέτες τον βράβευσαν: Ο Νομάρχης Λάρισας, ο Ιατρικός Σύλλογος Λάρισας, ο Δήμαρχος Ευρυμενών Λάρισας και η Ένωση Λογοτεχνών Συγγραφέων Λάρισας. Το έκαμαν ακριβώς όπως γίνεται στο Αγρίνιο με τα άξια τέκνα της πόλης…

*** «Και βέβαια ο χορός του Ζαλόγγου ήταν μύθος» γράφει ο Νίκος Δήμου, υπερασπιζόμενος τη Μαρία Ρεπούση. «Το τραγούδι που (δήθεν) τραγούδαγαν οι Σουλιώτισσες γράφτηκε 106 χρόνια μετά. Και θα ήταν δύσκολα να το τραγουδάνε, αφού ήταν Αλβανόφωνες. Σαν τα πληρώματα του Ελληνικού στόλου, που, όπως γράφει ο Παπαρρηγόπουλος, δεν κατάλαβαν λέξη από την λόγο που τους έβγαλε ο Μαυροκορδάτος στα Ελληνικά».

*** Είναι απορίας άξιον γιατί είναι άγνωστος στους Έλληνες ο πραγματικός διάλογος του Διογένη με τον Αλέξανδρο. Ένα απόσπασμα αυτού του διαλόγου (τον οποίο διέσωσε ολόκληρο ο Δίων ο Πλουσαραίος) θα ήταν αρκετό να γράψει αλλιώς την Ιστορία! Να τι μεταξύ άλλων είπε στον Μακεδόνα βασιλιά ο κυνικός φιλόσοφος: “Ακόμα κι αν κατακτήσεις όλο τον κόσμο, ακόμα κι αν περάσεις τις Ηράκλειες στήλες και κατακτήσεις τη μεγάλη Ήπειρο που βρίσκεται πέρα από τον μεγάλο ωκεανό και είναι μεγαλύτερη από την Ασία, δεν θα είσαι μεγάλος βασιλιάς, αν πρώτα δεν είσαι καλός άνθρωπος”.

Παντολέων Φλωρόπουλος
Παντολέων Φλωρόπουλοςhttps://pantoleon.gr
... γεννήθηκε στη Μυρτιά της Αιτωλίας το 1955. Ζει στο Αγρίνιο από το 1984. Εργάστηκε στο τοπικό ραδιόφωνο (1990 – 1992) και ξανά την περίοδο 1994 - 1996. Ιδρυτής και συντάκτης του σατιρικού “αραμπά” του Αγρινίου (1991 – 1997). Εκδότης και δημοσιογράφος της εβδομαδιαίας τοπικής εφημερίδας “Αναγγελία” (2000) μέχρι τον Ιούλιο του 2017, έκτοτε δε, τακτικός συνεργάτης της. Έχει γράψει ποίηση, 168 παραμύθια και 1.111 χρονογραφήματα, κατέγραψε εκατοντάδες λαϊκούς μύθους και θρύλους, ενώ δημοσίευσε πολλές χιλιάδες πολιτικά και πολιτιστικά άρθρα. Το πρώτο του βιβλίο, “η πολιτεία των λουλουδιών” (παραμύθι) κυκλοφόρησε το 1980. Τα βιβλία του κυκλοφορούν σε συλλεκτικές εκδόσεις λίγων αντιτύπων.
spot_img

Διαβάστε επίσης: