Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024

Λέμε ΝΑΙ στα ηλεκτρονικά παιχνίδια;

Κοινοποίηση

Η εικόνα ενός παιδιού μπροστά απο την οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή βυθισμένο στο αγαπημένο του παιχνίδι είναι συχνή. Κυρίως τα διαδυκτιακά παιχνίδια είναι εκείνα που προτιμούν οι νέοι.

Αυτήν την νέα τάση ερεύνησαν οι ειδικοί για να αποφανθούν αν τελικά έχουν θετική ή αρνητική επίδραση στους παίχτες. Το βασιλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μελβούρνης πραγματοποίησε έρευνα η οποία έδειξε ότι οι μαθητές που παίζουν σε καθημερινή βάση διαδικτυακά παιχνίδια , έχουν καλές επιδόσεις στα μαθηματικά, τα αντικείμενα των επιστημών και στο διάαβσμα. Οι επιστήμονες εξηγούν αυτά τα αποτελέσματα με τις ικανότητες που χρησιμοποιούν οι μαθητές για να περάσουν στο επόμενο επίπεδο. Χρησιμοποιούν τόσο τις γενικές τους γνώσεις όσο και μαθηματικά αλλά και πιο επιστημονικές γνώσεις. Συγκεκριμένα οι καθημερινοί χρήστες έχουν κατά 15 μονάδες καλύτερες επιδόσεις στα μαθηματικά και κατά 17 μονάδες απο τις μέσες επιδόσεις στα επιστημονικά αντικείμενα. Τα θετικά όμως δεν σταματούν εδώ. Η χρήση διαφορετικών Γλωσσών που χρησιμοποιούνται στα περισσότερα διαδικτυακά παιχνίδια , αναδεικνύουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των πολιτισμών, λειτουργώντας έτσι ως εκπαιδευτικά εργαλεία και μέθοδοι ομαλής κοινωνικοποίησης.

Δεν πρέπει ωστόσο να συγχέονται τα παιχνίδια στρατηγικής με τα παιχνίδια βίας. Τα βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι μια άλλη κατηγορία που σύμφωνα και με τους ερευνητές ευθύνονται σε κάποιο βαθμό με την εκδήλωση επιθετικής συμπεριφοράς των παιχτών τους. Πρόσφατες έρευνες που δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση της Αμερικανικής Ενωσης Ψυχολογίας με τίτλο Προσωπικότητα και Κοινωνική Ψυχολογία, τα παιδιά και οι νέοι που παίζουν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να αναπτύξουν βίαιες σκέψεις και συμπεριφορές. Οι επιστήμονες εξηγούν ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν μεγαλύτερη επιρροή από αντίστοιχα τηλεοπτικά προγράμματα εξαιτίας του πιο ενεργού ρόλου του χρήστη που «κινεί» το παιχνίδι και δεν μένει απλώς δέκτης της εξέλιξης της ιστορίας.
Μια έρευνα που διεξήχθη σε ένα δείγμα 227 φοιτητών αμερικανικών κολεγίων και γυμνασίων έδειξε ότι για τους νέους που ήδη διέθεταν επιθετικά στοιχεία στο χαρακτήρα τους, αυξήθηκε η επιθετικότητά τους αφότου έπαιξαν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια. Επίσης, ο χρόνος ενασχόλησής τους με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια συσχετίστηκε με χαμηλότερες επιδόσεις στο σχολείο τους. Ενώ μια δεύτερη έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 210 φοιτητές κολεγίων, έδειξε ότι τα βίαια βιντεοπαιχνίδια είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της επιθετικής αντίδρασης σε προκλήσεις που δέχτηκαν εσκεμμένα πολλοί από τους φοιτητές.

«Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια παρέχουν έναν τρόπο να μάθεις και να εξασκηθείς σε επιθετικές απαντήσεις σε προκλήσεις. Βραχυπρόθεσμα, επηρεάζουν την ανάπτυξη και έκφραση επιθετικών σκέψεων, ενώ μακροπρόθεσμα οι χρήστες τους μπορεί να εμπεδώσουν και να εκφράσουν στην πραγματική ζωή το βίαιο χαρακτήρα του παιχνιδιού», σύμφωνα με τον ψυχολόγο δρ. Κρεγκ Αντερσον, ενός εκ των διοργανωτών της έρευνας.

Η θετική επιρροή των ηλεκτρονικών παιχνιδιών είναι ουσιαστική όχι μόνο τους εφήβους αλλά και στα άτομα τρίτης ηλικίας, σύμφωνα πάντα με μια νέα έρευνα. Έρευνα που έγινε στο Ινστιτούτο Ψυχιατρικής, Ψυχολογίας και Νευροεπιστήμης του King’s College του Λονδίνου έδειξε διαφορά στον τρόπο αντιμετώπισης της καθημερινότητας των ηλικιωμένων ανθρώπων που έπαιζαν ηλεκτρονικά παιχνίδια. Σε δείγμα σχεδόν 7.000 υγιείς άνω των 50 ετών, οι εθελοντές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: η μία έπαιζε ηλεκτρονικά παιγνίδια όσο ήθελε και η άλλη έκανε απλώς αναζητήσεις στο διαδίκτυο, χωρίς να παίζει παιχνίδια. Ανά διαστήματα οι εθελοντές και των δυο ομάδων περνούσαν απο νοητικά και μνημονικά τέστ. Εξι μήνες μετά όσοι έπαιζαν παιχνίδια, εμφάνισαν αισθητά καλύτερες επιδόσεις απο την δεύτερη ομάδα. Οι άνω των 60 ετών φάνηκε ότι έκαναν πιο εύκολα τις διάφορες καθημερινές τους εργασίες. Οι ερευνητές θέλοντας να πάνε και ένα βήμα πιο πέρα ήδη ξεκινούν ανάλογες έρευνες σε μεγαλύτερο δείγμα. Σε ένα συμπέρασμα έχουν καταλήξει οι επιστήμονες πάντως, η εκγύμναση του εγκεφάλου δεν παρέχει κάποιο ιδιαίτερο όφελος στα άτομα κάτω των 50 ετών.

Έρση Βλάχου
Έρση Βλάχου
Γεννήθηκε στο Αγρίνιο και σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Τελειόφοιτη Δ.Ι.Ε.Κ. Αγρινίου του τμήματος Δημοσιογραφίας, Συντακτών και Ρεπόρτερ.
spot_img

Διαβάστε επίσης: