Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Αγρίνιο: Ολοκληρώθηκαν οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις του Photopolis Photo Festival

Κοινοποίηση

Πλήθος κόσμου παραβρέθηκε στις εκδηλώσεις και αποχώρησε με άριστες εντυπώσεις

Ολοκληρώθηκαν την Κυριακή 5 Ιουνίου οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις του Photopolis Agrinio Photo Festival, με το κλείσιμο της έκθεσης φωτογραφίας με θέμα «Αρχαία θέατρα Αιτωλοακαρνανίας στην δίνη του χρόνου», σε επιμέλεια της Φωτεινής Παπαχατζή. Συμμετείχαν 13 φωτογράφοι της φωτογραφικής ομάδας «art8». Πλήθος κόσμου παραβρέθηκε στις εκδηλώσεις και αποχώρησε με άριστες εντυπώσεις.

Οι εκδηλώσεις έγιναν σε συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, τον Δήμο Αγρινίου και την Αρχαιολογική Ιστορική Εταιρεία Δυτικής Στερεάς Ελλάδος.

Το Σάββατο διοργανώθηκε ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Πώς οι αρχαιότητες επιδρούν στην τέχνη». Την εκδήλωση άνοιξε ο Πρόεδρος του Φεστιβάλ Πάνος Καλτσάς και τη συνέχεια ανέλαβε η Φιλόλογος – Δρ. Μουσειολόγος και Διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Πατρών Σπυριδούλα Πυρπύλη, η οποία συντόνισε τη συζήτηση. Χαιρετισμό απηύθυνε ο Δήμαρχος Γεώργιος Παπαναστασίου. Στη συζήτηση συμμετείχαν:

  • Η κ. Ολυμπία Βικάτου, αρχαιολόγος, Πρ. Αρχαιολογικής Υπηρεσίας Αιτωλ/νίας Λευκάδος η οποία αναφέρθηκε στις «Εργασίες αποκατάστασης και ανάδειξης στα αρχαία θέατρα Πλευρώνας, Οινιαδών και Στράτου».
  • Ο κ. Δημήτρης Πλάντζος, Αρχαιολόγος, καθηγ. Πανεπ. Αθηνών που εισηγήθηκε το θέμα “Σύγχρονη τέχνη, αρχαιότητα και αρχαιότητες στον 21ο αιώνα”.
  • Ο κ. Βασίλειος Λαμπρινουδάκης, Ομότιμος Καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας EΚΠΑ, με θέμα: «Η κλασσική παράδοση στη ζωή μας»
  • Η κ. Μαρία Γκασούκα,Καθηγήτρια Λαογραφίας και Φύλου Πανεπιστήμιου Αιγαίου, με εισήγηση: «Από την Ίσιδα στις Μαρίες: Αναπαραστάσεις της ιερής γυναίκας στην τέχνη».
  • Ο κ. Γιώργος Σταμάτης, Αρχαιολόγος, Πρόεδρος Ιστορικής Αρχαιολογικής Εταιρείας, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Τα γλυπτά του Χρήστου Καπράλου».

Στο ξεκίνημα της εκδήλωσης ο κ. Καλτσάς αφού ευχαρίστησε όλους του παρευρισκόμενους και όσους βοήθησαν στη διοργάνωση, αναφέρθηκε στην έκθεση φωτογραφίας λέγοντας ότι «13 φωτογράφοι της art8 επισκέφθηκαν 5 από τα Αρχαία θέατρα του Νομού μας και τα φωτογράφησαν. Τα φωτογραφικά τους απότυπα, που απαρτίζουν τον κορμό της έκθεσης, εμπλουτίστηκαν και από παλαιότερες φωτογραφίες μελών της art8 από παραστάσεις του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου στα θέατρα αυτά».

Ακολούθως ανέφερε τις προσεχείς εκδηλώσεις του φεστιβάλ, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν από 10 έως 25 Σεπτεμβρίου 2022 μ’ ένα πλούσιο πρόγραμμα δράσεων.

Στη συνέχεια ο κ. Παπαναστασίου χαιρέτησε την εκδήλωση και μεταξύ άλλων είπε: «Σας καλωσορίζω πραγματικά σε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση. Το θέμα της είναι «πώς οι αρχαιότητες επιδρούν στην τέχνη». Ο μοναδικός και πρωτότυπος διάλογος μεταξύ της αρχαιότητας και της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας επιβεβαιώνει την ακτινοβολία της Αρχαίας Ελληνικής τέχνης. Τα ελληνικά αριστουργήματα έγιναν σημεία αναφοράς αναδεικνύοντας τη συμβολή της αρχαίας Ελλάδος στον καθορισμό της έννοιας της ομορφιάς και της εξέλιξης της τέχνης.

Στο Αγρίνιο, στην Αιτωλοακαρνανία έχουμε το προνόμιο να ζούμε σε μία περιοχή που κάθε σπιθαμή της γης μάρτυρα πολιτισμό και ιστορία και κάποια από αυτά τα κομμάτια δεν έχουν ακόμα αναδειχθεί. Είμαστε ευτυχείς που πλέον θα αναδειχθεί το αρχαίο θέατρο της Στράτου, είμαστε ευτυχείς που πρέπει να αναδειχθεί η Αρσινόη, όπως έχουμε μιλήσει με την κα. Βικάτου, και βέβαια να πω ότι τα μνημεία του τόπου μας πραγματικά συγκινούν και επιδρούν σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Η ανάδειξη και η προστασία τους αποτελεί ηθική μας υποχρέωση.

Με ξεχωριστή λοιπόν χαρά αναμένουμε να ακούσουμε τους διαπρεπείς επιστήμονες και τα εξέχοντα στελέχη της ακαδημαϊκής κοινότητας που συμμετέχουν στην εκδήλωση».

Η Ανοιχτή συζήτηση ξεκίνησε με την κα. Ολυμπία Βικάτου, η οποία κατ’ αρχήν έδωσε τα συγχαρητήρια της στην φωτογραφική ομάδα «art8» για την εξαιρετική αποτύπωση των μνημείων, ευχαρίστησε όλους τους φορείς που συμμετείχαν στην εκδήλωση και προχώρησε στην εισήγησή της. Μεταξύ άλλων, ανέφερε: Η αναστύλωση των τριών θεάτρων είναι ένα τεράστιο έργο ζωτικής σημασίας για την περιοχή, γιατί δεν είναι εύκολο να αναστηλώνεις τρία θέατρα ταυτόχρονα. Απαντώντας και στο ερώτημα του θέματος της συνάντησης «Πως οι αρχαιότητες επιδρούν στην τέχνη» χρησιμοποίησε στίχους από το «Αρχαίο θέατρο» του Γιάννη Ρίτσου:

«Απέναντι,πάνω απ’ τα κάθετα βουνά, η ηχώ αποκρίθηκε –
η ελληνική ηχώ που δε μιμείται ούτε επαναλαμβάνει
μα συνεχίζει απλώς σ’ ένα ύψος απροσμέτρητο
την αιώνια ιαχή του διθυράμβου».

Η ιαχή του διθυράμβου είναι ηχώ που διασχίζει τους αιώνες, θυμίζοντας πόσο ζωντανός είναι ο αρχαίος κόσμος. Ο ποιητής ακούει την αιώνια ιαχή του διθυράμβου, του θρησκευτικού τραγουδιού του χορού του Διόνυσου, που αποτελεί την επικοινωνία με τους προγόνους του. Στα Θέατρα ως τόποι εκπαίδευσης ψυχαγωγίας, κοινωνικής συναναστροφής και ανταλλαγής απόψεων και ιδεών Αιτωλοί και Ακαρνάνες διαμόρφωσαν κοινωνική και πολιτική συνείδηση, συνομίλησαν με θεούς και ήρωες, κατακτώντας ανάταση ψυχής και πνεύματος.

Το υψηλό πνευματικό και πολιτιστικό τους επίπεδο μολονότι οι αρχαίοι ιστορικοί τους χαρακτηρίζουν οπισθοδρομικούς και ημιβάρβαρους, διαπιστώνεται από την ύπαρξη έξι θεάτρων στην Μακύνεια, Καλυδώνα, Πλευρώνα, Οινιάδες, Στράτου και Αμφιλοχικό Άργος, χωρίς να αποκλείεται και η ύπαρξη και σε άλλες, τα οποία πλην του τελευταίου έχουν συστηματικά ερευνηθεί και αναστηλώνονται. Αρχικά τα θέατρα της Μακύνειας, Καλυδώνας και Πλευρώνας είχαν χρησιμοποιηθεί ως βουλευτήρια.

Η ένταξη των έργων αποκατάστασης των τριών θεάτρων Πλευρώνας, Οινιαδών και Στράτου έγιναν καθώς υπήρχαν ώριμες συγκεκριμένες μελέτες αποκατάστασης, οι οποίες υλοποιήθηκαν βάσει της χρηματοδότησης της Περιφέρειας Δ. Ελλάδος για το θέατρο Οινιαδών και Πλευρώνας και του δήμου Αγρινίου για το θέατρο Στράτου, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και υλοποιούνται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία με αυτεπιστασία και οι εργασίες είναι σε πλήρη εξέλιξη με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το τέλους του 2023. Οι παρεμβάσεις στοχεύουν στην προστασία των ίδιων των μνημείων, στην αποκατάσταση της μορφής τους σε βαθμό που να καταστούν περισσότερο αναγνώσιμα και βεβαίως επισκέψιμα από το κοινό, ώστε να αποτελέσουν σημαντικό πόλο έλξης επισκεπτών, στοιχείο που θα δώσουν νέα ώθηση στο τουριστικό αναπτυξιακό μέλλον της περιοχής που χαρακτηρίζεται από πληθώρα μνημείων όλων των εποχών».

Στη συνέχεια ανφέρθηκε αναλυτικά στις εργασίες που θα γίνουν στα τρία θέατρα και κλείνοντας ανέφερε ότι γίνονται αναστηλώσεις και σε άλλα μνημεία, ενώ αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη η μουσειολογική μελέτη για τις καπναποθήκες Παπαπέτρου.

Στη συνέχεια ο κ. Δημήτρης Πλάντζος, μέσω βίντεο μιας και λόγω ασθένειας δεν ήταν δυνατόν να παρευρεθεί δια ζώσης, ανέπτυξε την εισήγησή του αναφέροντας: «Για πολλούς αιώνες στον δυτικό κόσμο τουλάχιστον, ο σύγχρονος πολιτισμός θεωρούσε την κλασσική τέχνη της αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης ως ένα σταθερό σημείο αναφοράς. Αγγεία και γλυπτά, αρχιτεκτονήματα, ζωγραφικοί πίνακες, έδειχναν να περιστρέφονται γύρω από το κλασσικό ιδεώδες. Για πολλούς αιώνες το κλασσικό ιδεώδες, η αισθητική της αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης θεωρούνταν ανυπέρβλητα πολιτιστικά αγαθά, τουλάχιστον στις χώρες της Δύσης. Οι κλασσικές μορφές, το ανθρώπινο σώμα, το γυμνό σώμα των ανδρών, το γυμνό σώμα των γυναικών, τα αρχιτεκτονήματα, ο Δωρικός ρυθμός, ο Ιωνικός ρυθμός, οι μορφές των αρχαίων ελληνικών αγγείων, οι μορφές των αρχαίων ρωμαϊκών αγαλμάτων, έδειχναν να αποτελούν την πολιτιστική σταθερά της Δυτικής, τουλάχιστον, τέχνης. Χρειάστηκαν να περάσουν πολλοί αιώνες για να αλλάξει αυτό το πολιτιστικό στερεότυπο και να ανατραπεί η σχέση του καλλιτέχνη, του αισθητή, του φιλότεχνου με τον κλασσικό πολιτισμό και να περάσουμε από τον ανυπέρβλητο θαυμασμό την ειρωνεία…».

Δείχνοντας ανάλογες εικόνες τεκμηρίωσε την επιχειρηματολογία του.

Ο κ. Βασίλειος Λαμπρινουδάκης αναφέρθηκε στην επικαιρότητα της κλασικής παράδοσης με εστίαση στις τέχνες. «Το κλασικό παρελθόν «είναι παρόν σε κάθε βήμα μας στην Ελλάδα και λειτουργεί δυναμικά, μας θυμίζει το ιστορικό μας βάθος και τα μνημεία που το αποτυπώνουν γύρω μας διαχρονικά ενσαρκώνουν με την ποικιλία και τη μορφή τους την αισθητική και τις τεχνικές ικανότητες των κλασικών δημιουργών που ανέπτυξε η αρχαία ελληνική διανόηση και αποτελούν πολύτιμα παραδείγματα ζωής για τον σημερινό άνθρωπο. Αλλά αφού ο κλασικός πολιτισμός αποτέλεσε θεμέλιο του ευρωπαϊκού πολιτισμού και γενικότερα βασικό πυλώνα του σύγχρονου πολιτισμού αυτά τα παραδείγματα ζωής αποτελούν και παγκόσμιο πολιτιστικό αγαθό. Το κλασσικό λειτουργεί ως ταμείο ανθρώπινης εμπειρίας και έμπνευσης, οι σύγχρονοι δημιουργοί αλλά και γενικότερα ο σύγχρονος άνθρωπος ανατρέχει συνεχώς στις ιδέες και τις εικόνες του περσικού παρελθόντος σε αυτά τα πολύτιμα παραδείγματα ζωής όπως είπαμε και μελετώντας τα ή μεταπλάσσοντάς τα χρησιμοποιεί ως οχήματα για να εκφράσει σύγχρονες εμπειρίες και αναζητήσεις.

Αυτή η διαδραστική δημιουργική προσέγγιση κλασικής παράδοσης είναι εξίσου σημαντική με την ιστορική μάθηση και ανταποκρίνεται σε αυτή την ίδια την ιδέα, την έννοια του κλασικού, δηλαδή της κλασσικής κληρονομιάς της αξίας που διατηρώντας τις βασικές της συνιστώσες προσαρμόζεται κάθε φορά στην ζωντανή πραγματικότητα. Έτσι η κλασική παράδοση είναι παρούσα σε κάθε σχεδόν τομέα της ζωής σε όλο τον κόσμο. Ένας από τους σημαντικότερους τομείς της ζωής που εμπνέεται από τα κλασικά έργα είναι οι καλλιτεχνικές δημιουργίες. Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες ανατρέχουν στα αρχαία έργα για να σχολιάσουν μέσω αυτών την επικαιρότητα και να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους, τους οραματισμούς τους και τις ιδέες σας».

Στη συνέχεια δείχνοντας εικόνες ανέφερε χαρακτηριστικά παραδείγματα από τέτοιες περιπτώσεις.

Η κα. Μαρία Γκασούκα αναφέρθηκε στο χώρο που άνθισαν πολιτισμοί όπως αυτοί της Σουμερίας, των Ασυρίων, των Εβραίων και πως αυτοί οι πολιτισμοί δεν αφήνουν ανεπηρέαστο και τον ελληνικό χώρο και τον Ρωμαϊκό χώρο σε όλη του την έκταση, επιδρούν, αποτυπώνονται, αναπαριστώνται σε μία σπουδαία τέχνη, όπως είναι η ζωγραφική μετά την αναγέννηση και ως τον 19ο αι.

Μίλησε για την αναπαράσταση της Ιερής Γυναίκας στην δυτική κυρίως τέχνη, έχοντας ως αφετηρία, ως σημείο εκκίνησης δύο ιερές γυναίκες της Σουμεριακής και μεσανατολικής μυθολογίας, την Ινάνα και την Ίσιδα.

Η συζήτηση έκλεισε με την εισήγηση του κ. Γιώργου Σταμάτη, ο οποίος αναφέρθηκε στο έργο του συντοπίτη μας Χρήστου Καπράλου, της μεγαλύτερης φυσιογνωμίας της πλαστικής του 20ου αιώνα. «Ένα πολύπλευρο έργο το οποίο είναι επηρεασμένο από την αρχαία τέχνη. Με τα έργα του κατορθώνει να φτάσει σε νέα ερμηνεία του ανθρώπου και του κόσμου. Αφετηρία του Καπράλου για την δημιουργία του είναι η αγάπη του για τον άνθρωπο, τα παδικά βιώματα στο χωριό όσο και το πρόσωπο της μάνας του την οποία λατρεύει και θαυμάζει. Δημιουργός που ζει με την καρδιά και σκέφτεται με τα χέρια ο Καπράλος δεν ενδιαφέρεται να συμπορευτεί με τα διάφορα ρεύματα της τέχνης του 20ου αιώνα… Εργάστηκε την πέτρα και το μολύβι, τον χαλκό, το ξύλο,τον γύψο, τον πηλό. Τα έργα του χαρακτηρίζουν η λιτότητα των μορφών, η ισορροπία των όγκων, η αλληλουχία των επιπέδων, ο πλούτος των νέων επινοήσεων»…

Η εκδήλωση έκλεισε με απάντηση στις ερωτήσεις που υπέβαλαν οι θεατές της εκδήλωσης.

Ακολουθήστε το agriniovoice.gr στο Google News.

Τμήμα Ειδήσεων
Τμήμα Ειδήσεωνhttps://agriniovoice.gr
Ειδησεογραφία με έμφαση στο Αγρίνιο και την Αιτωλοακαρνανία. Επικαιρότητα, Θέσεις Εργασίας, Παναιτωλικός, Μικρές Αγγελίες. Με την υποστήριξη της Εβδομαδιαίας Εφημερίδας της Αιτωλοακαρνανίας «Αναγγελία».
spot_img

Διαβάστε επίσης: