Νέο άρθρο διατροφής από την Ελένη Νικολάου

Το χρώμα στο πιάτο μας είναι μία ένδειξη για το τι θρεπτικά προσλαμβάνουμε! Λέγοντας χρώμα στο πιάτο μας εννοούμε τα φρούτα και τα λαχανικά που προσδίδουν την εικόνα αυτή λόγω των διάφορων χρωμάτων που έχουν! Οι κατηγορίες αυτών ανάλογα με το χρώμα τους είναι οι εξής: πράσινα, κόκκινα, μοβ-μπλε, πορτοκαλί-κίτρινα φρούτα και λαχανικά και λευκά λαχανικά!

Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μέσα στην ημέρα είναι απαραίτητη λόγω των θρεπτικών συστατικών που περιέχουν και τα οφέλη στην υγεία που συνακολούθως μας προσφέρουν! Καλό θα είναι να επιλέγουμε ποικιλία φρούτων και λαχανικών μέσα στην ημέρα και στην εβδομάδα για να καλύψουμε όλη τη γκάμα των βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, καθώς και να προτιμούμε της τρέχουσας εποχής για την αποφυγή φυτοφαρμάκων. Φυσικά, να τονίσουμε ότι τα πλένουμε καλά πριν τα καταναλώσουμε!

Κάθε είδος λαχανικού και φρούτου ανάλογα με το χρώμα που έχει, αλλά και την ένταση του χρώματος, είναι πλούσιο σε διάφορα θρεπτικά συστατικά. Στον παρακάτω πίνακα θα παραθέσουμε τις κατηγορίες των φρούτων και των λαχανικών με βάση το χρώμα και τα θρεπτικά συστατικά που μας προσδίδουν.

Χρώμα Παραδείγματα Θρεπτικά συστατικά
Πράσινα λαχανικάΜαρούλι, σπανάκι, μπρόκολο, αγγούρι, πράσινη πιπεριά και όλα τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά
  • Πλούσια σε βιταμίνη C, φλαβονοειδή και καροτενοειδή
  • Περιέχουν σημαντικές ποσότητες φυτικών ινών, φυλλικού οξέος, βιταμινών του συμπλέγματος Β, βιταμίνη Κ
Πράσινα φρούτα Ακτινίδιο, αβοκάντο, πράσινο μήλο, πράσινα σταφύλια, αχλάδι
Κόκκινα λαχανικάΝτομάτα, ραπανάκι, κόκκινο λάχανο, κόκκινο ξερό κρεμμύδι, κόκκινο λάχανο, κόκκινη πιπεριά
  • Πλούσια σε ανθοκυάνες, καροτενοειδή (π.χ λυκοπένιο) και βιταμίνη C
  • Περιέχουν σημαντική ποσότητα φυτικών ινών και καλίου
Κόκκινα φρούτα Κόκκινο μήλο, καρπούζι, κεράσια, φράουλες, μούρα
Μοβ-μπλε λαχανικά Μελιτζάνα, παντζάρια, σπαράγγια, μοβ φυλλώδη λαχανικά (π.χ ποικιλίες μαρουλιού, λάχανου), μοβ κουνουπίδι
  • Πλούσια σε ανθοκυάνες και πολυφαινόλες με αντιοξειδωτική δράση
Μοβ-μπλε φρούτα Δαμάσκηνα, βατόμουρα, σύκα
Πορτοκαλί-κίτρινα λαχανικά Καρότο, κολοκύθα, καλαμπόκι, κίτρινη και πορτοκαλί πιπεριά
  • Πλούσια σε βιταμίνη C, φλαβονοειδή και καροτενοειδή
  • Περιέχουν σημαντικές ποσότητες φυτικών ινών, φυλλικού οξέος, ασβεστίου και καλίου
Πορτοκαλί-κίτρινα φρούτα Πορτοκάλι, βερίκοκο, ροδάκινο, μανταρίνι, νεκταρίνι, πεπόνι, κίτρινο γκρέιπφρουτ, ανανάς, μάνγκο
Λευκά λαχανικά Κρεμμύδι, σκόρδο, μανιτάρια, λευκό κουνουπίδι, γογγύλια
  • Πλούσια σε βιταμίνη C, φαινολικές και θειούχες ενώσεις

Καθώς παρατηρούμε τα θρεπτικά συστατικά που μας παρέχουν τα λαχανικά και τα φρούτα με βάση το χρώμα τους κατανοούμε τα οφέλη τους στην υγεία μας. Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες που βοηθούν στην πρόληψη εμφάνισης καρκίνου, καρδιαγγειακών νοσημάτων, στην προστασία από τη γήρανση του δέρματος και την εμφάνισης άνοιας. Ενώ οι βιταμίνες που περιέχουν μας βοηθούν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, στον μεταβολισμό των μακροθρεπτικών συστατικών (υδατάνθρακες, πρωτεΐνη, λίπος) και στην απελευθέρωση ενέργειας στα κύτταρα και τα μέταλλα που περιέχουν συμβάλλουν στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης (η δίαιτα DASH που συστήνεται για τους υπερτασικούς είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά). Επιπλέον, οι φυτικές ίνες που περιέχουν συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και στη ρύθμιση μεταβολικών παραμέτρων (γλυκόζη, χοληστερόλη, τριγλυκερίδια). Να τονίσουμε ότι η μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει τα λαχανικά και τα φρούτα σε εξέχουσα θέση! Επομένως, θα συστήναμε την μεσογειακή διατροφή για την κάλυψη των θρεπτικών αναγκών και συνακολούθως την προαγωγή και την πρόληψη της υγείας μας!

Ενεργειακό Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
SHARE
Προηγούμενο άρθροΕΕΔΕ: Έναρξη του Μεταπτυχιακού Προγράμματος για στελέχη επιχειρήσεων
Επόμενο άρθροΛΑ.Ε.: «Ανεπιθύμητος ο Πρωθυπουργός στην Πάτρα!»
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της. E-mail: [email protected] - Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.