Νέο άρθρο διατροφής από την Ελένη Νικολάου

Τα τυριά ανήκουν στα γαλακτοκομικά προϊόντα με τη μόνη διαφορά ότι δεν περιέχουν υδατάνθρακες, όπως το γάλα και το γιαούρτι, αλλά πρωτεΐνη και λίπος, όπως το κρέας. Είναι από τις αγαπημένες τροφές και τα περισσότερα άτομα επιλέγουν να το συνοδεύουν με σχεδόν όλα τους τα γεύματα.

Τα διάφορα είδη τυριών διαφέρουν ως προς την περιεκτικότητά τους σε λιπαρά, νάτριο και ασβέστιο. Τα ημιαποβουτυρωμένα ή με χαμηλά λιπαρά τυριά περιέχουν λιγότερη ποσότητα λίπους και θερμίδων, όπως και μικρότερες ποσότητες λιποδιαλυτών βιατμινών (A, D, E, K), αλλά την ίδια ποσότητα ασβεστίου σε σύγκριση με τα πλήρη σε λιπαρά τυριά. Όπως το ίδιο συμβαίνει και με όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Βέβαια, τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν αποτελούν την κύρια πηγή πρόσληψης των λιποδιαλυτών βιταμινών αλλά αποτελούν την κυριότερη πηγή ασβεστίου. Επιπλέον, τα σκληρά τυριά έχουν κατά βάση περισσότερο ασβέστιο συγκριτικά με τα μαλακά.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε την περιεκτικότητα των διάφορων τυριών σε λιπαρά, ειδικά όταν υπάρχει πρόβλημα υψηλής χοληστερόλης ή καρδιαγγειακό, σε νάτριο όταν υπάρχει υψηλή πίεση ή λαμβάνουμε κάποια αγωγή που να μην επιτρέπει την πρόσληψη αλατιού (π.χ πρόσληψη κορτιζόνης) ή για την αποφυγή κατακράτησης υγρών, σε ασβέστιο όταν υπάρχει έλλειψη ασβεστίου ή υπάρχει οστεοπενιά ή οστεοπόρωση ή όταν οι ανάγκες σε ασβέστιο είναι υψηλές και θέλουμε να τις καλύψουμε (π.χ εγκυμοσύνη, θηλασμός, εμμηνόπαυση, παιδιά στην ανάπτυξη αλλά και άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω.

Στους παρακάτω πίνακες (πίνακας 1: ελληνικά τυριά, πίνακας 2: τυριά εισαγωγής) θα δείτε αναλυτικά τα διάφορα είδη τυριών και την περιεκτικότητα τους στα θρεπτικά συστατικά που αναφέραμε, οπότε θα σας διευκολύνει στο να επιλέξετε το κατάλληλο τυρί σύμφωνα με τις δικές σας ανάγκες. Όμως, να έχετε στο μυαλό σας ότι δεν χρειάζεται να αποφύγετε τελείως ένα τυρί γιατί μπορεί να είναι υψηλό σε λίπος ή νάτριο ή χαμηλό σε ασβέστιο γιατί η ποσότητα είναι αυτή που τελικά μας ενδιαφέρει και το πως μπορούμε να το ισορροπήσουμε στην διατροφή μας. Γι αυτό μπορείτε να ενημερωθείτε από έναν επιστήμονα διαιτολόγο-διατροφολόγο και να σας βοηθήσει να ισορροπήσετε διατροφικά σύμφωνα με τις δικές σας ανάγκες.

Πίνακας 1. Ελληνικά τυριά

Είδος τυριούΛιπαρά (γρ./ 100 γρ.)Νάτριο (mg/ 100 γρ.)Ασβέστιο (mg/ 100 γρ.)
Ανθότυρο13,6-16,9116-251184-238
Γραβιέρα32,4-32,5461-473891-1129
Καλαθάκι Λήμνου19,5645255
Κασέρι21,4-30,7485-511893-1004
Κεφαλογραβιέρα26,7-33,8425-863927-1114
Κεφαλοτύρι18,5-33,4409-8641031-1476
Λαδοτύρι Μυτιλήνης32,36061156
Μανούρι42,6-51,9281-48499-109
Μετσοβόνε29636813
Μυζήθρα9,1-16,3179-409180-543
Τελεμές21,7-25,4550-652254-329
Φέτα21,1-25,3493-596471-980
Πηγή: Καφάτος Α. και Χασαπίδου Μ. (2001). Πίνακες σύνθεσης ελληνικών τροφίμων.

Πίνακας 2. Τυριά εισαγωγής

Είδος τυριούΛιπαρά (γρ./ 100 γρ.)Νάτριο (mg/ 100 γρ.)Ασβέστιο (mg/ 100 γρ.)
Blue cheese (μπλου τσιζ)28,71935528
Cheddar (τσένταρ)27,4819700
Edam (ένταμ) 27,8965731
Gouda (γκούντα) 27,4819700
Cottage cheese (κότατζ τσιζ)2,533091
Emmental (έμενταλ)27,5260960
Mozzarella (μοτσαρέλα από πλήρες γάλα)22,4627505
Parmesan (παρμεζάνα)25,816021184
Roquefort (ροκφόρ) 30,61809662
Χαλούμι241100840
Πηγή: USDA (2013). USDA National Nutrient Database for Standard Reference.
Ενεργειακό Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
SHARE
Προηγούμενο άρθροΕπιτροπή για τη δημιουργία Μουσείου Καπνού στο Αγρίνιο
Επόμενο άρθροΣυναντήσεις στην Ηλεία είχε ο Φαρμάκης (ΦΩΤΟ)
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της. E-mail: [email protected] - Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.