Στην επίθεση έχουν βγει οι ισχυρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου να «ισοφαρίσουν» τις απώλειες της ύφεσης και να εξασφαλίσουν τον «αφρό» των πωλήσεων. Σ’ αυτή την κατεύθυνση επενδύουν τόσο στην ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων τους, όσο και στις… τιμές, μέσω εκτεταμένων προσφορών και εκπτώσεων.

Με την πεποίθηση ότι και το 2016 θα είναι ακόμη μια δύσκολη χρονιά, βασική προτεραιότητα των ισχυρών παικτών του κλάδου είναι να αυξήσουν τον όγκο των πωλήσεών τους, ενώ ταυτόχρονα να διατηρήσουν την «πίστη» των πελατών τους. Έτσι, λοιπόν, πριμοδοτούν μέσω των κερδών τους σημαντικές προωθητικές ενέργειες και εκπτώσεις στις τελικές τιμές, ενώ επιδιώκουν είτε μέσω συμφωνιών συνεργασίας με περιφερειακές αλυσίδες, είτε μέσω αυτόνομης ανάπτυξης να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους στην αγορά.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς που επικαλείται το dikaiologitika.gr, αλλά και όσα έχουν εξαγγείλει ήδη κάποιοι από τους ηγέτες του κλάδου, υπολογίζεται ότι οι επενδύσεις στην οργανωμένη λιανική ειδών διατροφής θα ξεπεράσουν κατά πολύ τα 300.000.000 ευρώ τη φετινή χρονιά.

Ας σημειωθεί ότι στο διάστημα 2008-2015 ο κλάδος της οργανωμένης λιανικής αγοράς τροφίμων έχει καταγράψει απώλειες άνω των 6 δισ. ευρώ, ποσό που μεταφράζεται σε σωρευτική υποχώρηση της τάξεως του 25%, ενώ πτώση 2%-4% αναμένεται για τη φετινή χρονιά.

ΑΒ Βασιλόπουλος

Με τον κύκλο εργασιών της εταιρείας στα 1,945 δισ. ευρώ το 2015 (+8,6% σε σχέση με το 2014) και με 1.079 περισσότερες θέσεις εργασίας σε σχέση με το 2014, η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει εξασφαλίσει ταμειακά διαθέσιμα άνω των 100 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων για το 2016.

Ωστόσο, οι ρυθμοί οργανικής ανάπτυξης της εταιρείας διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα και το 2015 με το δίκτυο της εταιρείας να διευρύνεται με 33 νέα καταστήματα (22 εταιρικά καταστήματα και 13 καταστήματα με το σύστημα δικαιόχρησης).

Σήμερα, το δίκτυο της ΑΒ αριθμεί πάνω από 341 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.

Όμιλος ΜETRO

Με τη διοίκηση να διατηρεί την αισιοδοξία της ότι ο στόχος για ετήσιο τζίρο 1,2 δισ. ευρώ θα επιτευχθεί εφέτος, ο όμιλος ΜETRO της οικογένειας Παντελιάδη συνεχίζει με ταχείς ρυθμούς τις διαδικασίες προσαρμογής του δικτύου της Βερόπουλος, ενώ συνεχίζονται κανονικά και οι επενδύσεις στο δίκτυο της My Market.

Ήδη έχουν αλλάξει ταμπέλες σε 20 καταστήματα της Βερόπουλος, με στόχο το σήμα της Αφοί Βερόπουλοι να έχει κατέβει από όλα τα καταστήματα το αργότερο έως το τέλος του έτους, ενώ σε 26 έχει αλλάξει το μηχανογραφικό σύστημα. Η απορρόφηση του δικτύου της εξαγορασθείσας αλυσίδας δεν περιλαμβάνει απλώς τη μετονομασία των καταστημάτων, αλλά όπου χρειάζεται θα γίνεται ανακαίνιση με τη σχετική αναβάθμιση των υποδομών.

Υπολογίζεται πως κάθε 12μηνο έως το 2018, προκειμένου να επιτευχθεί η πλήρης προσαρμογή του δικτύου της Αφοί Βερόπουλοι, θα εγκαινιάζονται περί τα 30 έως 40 καταστήματα. Συνολικά θα απαιτηθούν 50 εκατ. ευρώ για τις αλλαγές. Σε ό,τι αφορά τα My Market, η εταιρεία έχει προγραμματίσει φέτος να λειτουργήσει περί τις 9-10 νέες μονάδες. Ήδη έχουν ανοίξει δύο νέα καταστήματα My Market σε Χαλάνδρι και Ανάβυσσο, ενώ μέσα στο επόμενο 10ημερο ανοίγει νέο cash and carryMetro στο Ωραιόκαστρο στη Θεσσαλονίκη.

Στο οργανωμένο χονδρεμπόριο η ΜETRO διατηρεί τη μερίδα του λέοντος με 47 καταστήματα (συμπεριλαμβανομένου του καινούργιου) και μερίδιο πάνω από το 45%.

Ο όμιλος ΜETRO μετά την απορρόφηση του Βερόπουλου θα έχει ένα δίκτυο 290 καταστημάτων (240 λιανικής και 50 χονδρικής), ενώ ετοιμάζεται να ανοίξει τα φτερά της και εκτός Ελλάδος με κατάστημα cash&carry στην Κύπρο το 2017.

Μαρινόπουλος

Η Μαρινόπουλος ξεκίνησε την υλοποίηση του πλάνου ανανέωσης και αναβάθμισης του δικτύου των καταστημάτων της μέσω της ολικής ανακαίνισης και υιοθέτησης ενός ενιαίου concept για όλα τα σημεία πώλησης και με νέο εμπορικό σήμα «Μαρινόπουλος».

Η νέα ανανεωμένη εικόνα, αλλά και το νέο concept της αλυσίδας έχουν ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζονται σε 4 καταστήματα σε Αργυρούπολη, Αμφιθέας, Άλιμο και Κολωνάκι, τα οποία αποτελούν τον οδηγό για την αναβάθμιση όλων των διαφορετικών τύπων καταστημάτων που διαθέτει η Μαρινόπουλος (μικρό, μεγάλο, κλασικό και deli κατάστημα).

Στο νέο concept πληροφορίες αναφέρουν ότι προβλέπεται να περιλαμβάνονται: 28 μεγάλα σημεία, 219 κλασικά, 103 μικρά και 2-3 deli (καταστήματα delicatessen με έμφαση στα φρέσκα προϊόντα).

Προτεραιότητα του στρατηγικού σχεδιασμού της επόμενης μέρας της Μαρινόπουλος αποτελεί η αποκατάσταση των σχέσεων με τους προμηθευτές και συνεργάτες.

Σκλαβενίτης

Την ίδια ώρα η νέα εταιρεία μεταξύ Σκλαβενίτη και Μαρινόπουλου για τα 33 Hypermarkets της δεύτερης αναμένεται να αρχίσει τη λειτουργία της τον Ιούνιο του 2016.

Ειδικότερα, η Μαρινόπουλος, μέσω εταιρικού μετασχηματισμού (απόσχιση), θα εισφέρει τον κλάδο που συγκροτείται από τη δραστηριότητα λιανικής πώλησης τροφίμων και λοιπών καταναλωτικών αγαθών, μέσω των 33 hypermarkets, και η Ι. & Σ. Σκλαβενίτης ΑΕΕ θα εισφέρει μετρητά στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο για λόγους χρηματοοικονομικής ενίσχυσης και πληρωμής πιστωτών του αποσχιζόμενου κλάδου.

Επίσης, με βάση τα όσα προκύπτουν από την ενημέρωση που έχει σταλεί προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού, από την οποία αναμένεται και η σχετική έγκριση, η Ι. & Σ. Σκλαβενίτης ΑΕΕ θα αποκτήσει τον αποκλειστικό έλεγχο της δραστηριότητας της νέας εταιρείας.

Το δίκτυο των 33 hypermarket, εκ των οποίων τα 13 βρίσκονται στον νομό Αττικής, 3 στη Θεσσαλονίκη και 17 σε μεγάλες πόλεις της υπόλοιπης Ελλάδας, θα μετονομασθούν σε «Σκλαβενίτης». Ο ετήσιος τζίρος τους υπολογίζεται σήμερα σε 325 εκατ. ευρώ.

Η συμφωνία με τις τράπεζες προβλέπει τη χρηματοδότηση σε δύο φάσεις και την αναδιάρθρωση του συνολικού δανεισμού (περί τα 160 εκατ. ευρώ) σε μακροπρόθεσμη βάση.

Lidl

Στα 100 εκατ. ευρώ θα ανέλθουν οι επενδύσεις που προγραμματίζει για το 2016 η Lidl Hellas. Ειδικότερα, οι φετινές επενδύσεις αφορούν την ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων της αλυσίδας, την επέκταση των αποθηκών της στην Αττική και στα Τρίκαλα και τον εκσυγχρονισμό των υφισταμένων καταστημάτων.

Μασούτης

Με ηγετικό μερίδιο στη Βόρεια Ελλάδα που φθάνει το 33,5%, όταν το πανελλαδικό μερίδιό της φθάνει το 10,7%, η Μασούτης σχεδιάζει εφέτος να επενδύσει 20 εκατ. ευρώ τόσο στο άνοιγμα νέων καταστημάτων, όσο και στις ανακαινίσεις υφισταμένων. Ταυτόχρονα δεν αποκλείεται να κάνει πανηγυρική είσοδο στην αγορά της Αθήνας και εν γένει της Νοτίου Ελλάδας μέσω εξαγοράς μίας μεσαίας αλυσίδας με τζίρο της τάξης των 50 εκατ. ευρώ, αλλά μόνο όταν παρουσιαστεί μία καλή ευκαιρία.

Συγκεκριμένα στο δίκτυο της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας θα προστεθούν έξι καταστήματα λιανικής, δύο στη Θάσο (ήδη από τις 22 Απριλίου λειτουργεί το νέο κατάστημα της αλυσίδας στον Λιμένα της Θάσου) και από ένα σε Εύβοια, Αλεξανδρούπολη, Λάρισα και Αγρίνιο όπου τοποθετείται για πρώτη φορά, και δύο καταστήματα χονδρικής, ένα στον Βόλο και ένα επίσης στο Αγρίνιο. Επίσης θα ανακαινιστούν 16 καταστήματα, μεταξύ των οποίων και τα Grand της Αλεξάνδρειας Ημαθίας και της Καλαμαριάς.

Σημειώνεται ότι από τα 260 καταστήματα της αλυσίδας, τα 80 βρίσκονται σε ιδιόκτητα ακίνητα.

ΕΛΟΜΑΣ

Επίσης, ο όμιλος αγορών ΕΛΟΜΑΣ κινείται δυναμικά εμφανίζοντας αύξηση πωλήσεων. Ας σημειωθεί ότι ο τζίρος του ΕΛΟΜΑΣ μαζί με εκείνον του ΑΣΤΕΡΑ, με τον οποίο έχει συμμαχήσει σε επίπεδο κεντρικών συμφωνιών με τις προμηθεύτριες εταιρείες, ξεπερνά το 1,7 δισ. ευρώ.

Ενεργειακό Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος