Πώς ο Τύπος υψώνει ή καταλύει την Δημοκρατία

Σύμφωνα με το “Πρώτο Θέμα”, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Χριστόφορος Βερναρδάκης δήλωσε ότι “χρειάζεται ρύθμιση της πληροφόρησης και της ενημέρωσης”, Η δε κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη δήλωσε: “Μόλις ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τις τέσσερις τηλεοπτικές άδειες πανελλαδικής εμβέλειας η κυβέρνηση θα παρουσιάσει το σχέδιό της για να βάλει τάξη στους ραδιοφωνικούς σταθμούς, τους περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς και τις ιστοσελίδες στο διαδίκτυο”.

Η ίδια κυρία εξήγησε και την άποψή της γι’ αυτά που θεωρεί σαν ψευδείς ειδήσεις: «Αν το βλέπουμε αυτό να συμβαίνει; Το βλέπουμε. Το βλέπετε και εσείς, ενδεχομένως πιο πολύ και από μένα. Υπάρχουν γεγονότα, πάνω στα οποία πατάμε σαν αφορμή και κάνουμε μια μυθοπλασία πάνω σ` αυτό που τα εμφανίζουμε ως γεγονός. Αυτό είναι διαφορετικό. Τώρα, για το πώς ακριβώς θα κριθεί αυτό, πραγματικά είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, ευαίσθητο και λεπτό, όπως το θέτετε. Χωρίς να έχουμε το σχέδιο δεν θα ήθελα να προχωρήσουμε παρακάτω στη συζήτηση αυτή».

Το liberal.gr έγραψε ότι: Η κυβέρνηση προετοιμάζει σχέδιο Νόμου με το οποίο θα δημιουργεί Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης που θα υπάγεται σε υπό ίδρυση κρατικό Οργανισμό υπό την επωνυμία «Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας και Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης».
Η συμμετοχή των ηλεκτρονικών ΜΜΕ στο συγκεκριμένο μητρώο που θα εποπτεύεται όχι από κάποια ανεξάρτητη αρχή, αλλά από τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, θα αποτελεί υποχρεωτική προϋπόθεση προκειμένου να δικαιούνται διαφημίσεις από τον Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα – συμπεριλαμβανομένων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), των Δημόσιων Επιχειρήσεων και Οργανισμών (ΔΕΚΟ) και των επιχειρήσεων που εποπτεύονται από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) ή το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Το liberal γράφει επίσης ότι: Ήδη η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης προμηθεύτηκε ένα ιδιαίτερο λογισμικό το οποίο θα αρχίσει πιλοτικά να αναπτύσσει από το Μάρτιο, όπου με το πρόσχημα της «λογοκλοπής» και της «ανεξέλεγκτης πληροφορίας» θα αναγκάσει τις διάφορες επιχειρήσεις να συμμορφώνονται με τους «κανόνες» που η ίδια θα νομοθετήσει. Το συγκεκριμένο έργο έχει ανατεθεί στον Γενικό Γραμματέα Ενημέρωσης, κ. Λευτέρη Κρέτσο, ο οποίος σε πρόσφατες δηλώσεις του (advertising.gr) υποστηρίζει ότι: «Θέλουμε όσοι δραστηριοποιούνται στο χώρο να εισάγουν περισσότερα ποιοτικά στοιχεία λειτουργίας. Αυτά δεν μπορούν να προκύψουν όταν έχουμε εργασιακές γαλέρες, όταν ξεπλένουμε χρήματα στις ιστοσελίδες, όταν απειλούμε ανθρώπους, επιχειρηματίες και πολιτικούς με τη διασπορά ψευδών ειδήσεων. Θέλουμε να χαρτογραφήσουμε το χώρο και δίνουμε κίνητρα – το βασικό είναι ότι θα έχουν μερίδιο στην κρατική διαφήμιση. Δεν παρεμβαίνουμε στο περιεχόμενο, όμως σχεδιάζουμε το μητρώο να παρέχει και αρκετά χρηστικά εργαλεία, όπως ένα πολύ αποτελεσματικό software για τη λογοκλοπή».

Αυτά από την ειδησεογραφία.

Για τους αμύητους στα θέματα δημοσιογραφίας, η είδηση αυτή θα μπορούσε να είναι χαρμόσυνη. Διότι, λες, επιτέλους, θα μπει μια σειρά στο άναρχο τοπίο του Τύπου. Ελάχιστοι όμως είναι ενημερωμένοι και ακόμα πιο ελάχιστοι συνδέουν την κατρακύλα και την παρακμή της δημοσιογραφίας με την κρατική διαφήμιση, ακόμα δε πιο συγκεκριμένα, με την διανομή της κρατικής διαφήμισης, μέρος της οποίας – μέσω οικείων, όσο και ληστρικών εταιρειών – διοχετεύεται στους κολλητούς εκδότες και δημοσιογράφους, δηλαδή στους υποταγμένους, εκείνους που κάνουν τα χατίρια της εκάστοτε εξουσίας, την ίδια ώρα που δεν πηγαίνει ποτέ στους αξιοπρεπείς δημοσιογράφους, εκείνους που δεν ενδίδουν στον μέγα πειρασμό, προτιμούν τη φτώχεια τους από το ξεπούλημα της συνείδησής τους. Αυτοί δεν είναι μόνο τα κορόιδα της κάθε κυβέρνησης, είναι ταυτόχρονα και θύματα της γενίκευσης με την οποία τους αφορίζει ο ίδιος ο λαός…

Θα καταλάβουν όμως όλοι την σπουδαιότητα του ζητήματος (ζήτημα που αφορά την φύση και, εν τέλει, την υπόσταση της Δημοκρατίας της ίδιας) αν μάθουν ότι υπάρχει φάρμακο, αλλά καμία κυβέρνηση, ούτε βεβαίως η κυβέρνηση Τσίπρα επιθυμεί: Αντί να καταργήσουν διά νόμου την κρατική διαφήμιση στον έντυπο και τον ηλεκτρονικό Τύπο, νομοθετούν για το… πώς θα την μοιράζουν σε ποιους… Αυτή τη φορά θα το κάνει η ίδια η κυβέρνηση διά μέσου κάποιας επιτροπής! Όταν κάποτε το έκαναν οι βουλευτές, ε, μέσα στη μπόχα, υπήρχε κι ένας κάποιος πλουραλισμός ρε αδερφέ… Ξεκάμπιζε και κάνα ψίχουλο για τους απροσκύνητους, έτσι για άλλοθι…

Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος