Το πορτοκάλι είναι ο βασιλιάς των εσπεριδοειδών και από τα αγαπημένα φρούτα του χειμώνα! Το σχήμα του είναι σφαιρικό ή ωοειδές, η φλούδα του παχιά ή λεπτή, ανάλογα με την ποικιλία και η σάρκα του έχει χρώμα πορτοκαλί ή κόκκινο στην ποικιλία σαγκουίνι. Η εξωτερική επιφάνεια της φλούδας είναι σχετικά ανώμαλη και φέρει μικρά αδενώδη στίγματα που παράγουν αρωματικό αιθέριο έλαιο. Η σάρκα του πορτοκαλιού χωρίζεται σε τμήματα που λέγονται σκελίδες ή φέτες. Κάθε φέτα περιβάλλεται από ινώδη ιστό λευκού χρώματος, που λέγεται ράκος. Στο εσωτερικό της κάθε φέτας υπάρχουν πολλά χωρίσματα, τα κύτταρα της σάρκας, που είναι γεμάτα χυμό και σπόρια (μπορεί να είναι μέχρι 3, αλλά μπορεί να υπάρχουν και φέτες χωρίς καθόλου σπόρια). Το αιθέριο έλαιο της φλούδας, των ανθών και των φύλλων χρησιμοποιείται στην αρωματοποιία αλλά και στη ζαχαροπλαστική. Από τη φλούδα επίσης παρασκευάζεται γλυκό του κουταλιού. Βέβαια μπορεί να καταναλωθεί και ως χυμός. Πρώτη στον κόσμο σε παραγωγή πορτοκαλιών είναι η Βραζιλία, ενώ ακολουθούν οι Η.Π.Α, η Ινδία, η Κίνα και η Ισπανία. Στην χώρα μας παράγουν πορτοκάλια κυρίως στην Λακωνία, Αργολίδα και Άρτα.

Είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, κάλιο. φυλλικό οξύ, βιταμίνη Α, ασβέστιο και φυτικές ίνες. Στον παρακάτω πίνακα θα δείτε αναλυτικά την ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά που μας προσφέρει 1 πορτοκάλι. Η βιταμίνη C που περιέχει ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, έχει αντιοξειδωτική δράση, αυξάνει το ποσοστό απορρόφησης του σιδήρου στο έντερο και είναι απαραίτητη για την ομαλή σύνθεση του κολλαγόνου, το κάλιο είναι απαραίτητο για τη διατήρηση του καρδιακού παλμού και τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, το φυλλικό οξύ είναι απαραίτητο για τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, για τη πρωτεϊνοσύνθεση και τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, η βιταμίνη Α συμβάλλει στην ικανοποιητική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, στην επιμήκυνση υγιών οστών κατά την ανάπτυξη και στη λειτουργία της όρασης και το ασβέστιο συμβάλλει στη δόμηση των οστών και των δοντιών, είναι απαραίτητο στην πήξη του αίματος, παίζει κρίσιμο ρόλο στη μυϊκή σύσπαση, είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, συμμετέχει στη ρύθμιση του μεταβολισμού και στη διατήρηση φυσιολογικής αρτηριακής πίεσης! Οι φυτικές ίνες βοηθούν στην λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος (δρουν έναντι της δυσκοιλιότητας), στη ρύθμιση του σακχάρου, στη μείωση της απορρόφησης του λίπους της διατροφής, καθώς το παρασύρουν δημιουργώντας σύμπλοκο με αυτό.

Το πορτοκάλι είναι λίγο δύσκολο να το καθαρίσουμε εκτός σπιτιού γι΄ αυτό οι περισσότεροι προτιμούν να το καταναλώσουν με τη μορφή φυσικού χυμού! Καταναλώνοντας βέβαια 1 ποτήρι φυσικό χυμό είναι σαν να έχουμε καταναλώσει 2 φρούτα, επομένως έτσι αυξάνουμε την πρόσληψη των θερμίδων που θα προσλάβουμε. Επίσης, με τη μορφή χυμού χάνονται μέρος των φυτικών ινών, εκτός αν το βάλουμε στον αποχυμωτή και αλέσουμε όλο το φρούτο. Επιπλέον, οι περισσότεροι θεωρούν ότι ο χυμός είναι νερό και ότι δεν περιέχει θερμίδες οπότε μπορεί να τον υπερκαταναλώσουν και να προσλάβουν επιπλέον θερμίδες που δεν υπολόγιζαν μέσα στην ημέρα. Επομένως, καλό θα είναι να πίνουμε με σύνεση το χυμό (1 ποτήρι την ημέρα) και να προτιμάμε ολόκληρο το φρούτο, διότι δίνει περισσότερο την αίσθηση του κορεσμού.

Συμπερασματικά, να τονίσουμε ότι το πορτοκάλι είναι ένα φρούτο που έχει πολλά οφέλη στην υγείας μας και που μπορούμε να το επιλέξουμε ως ένα από τα φρούτα της ημέρας (γενικές συστάσεις: 2-4 φρούτα την ημέρα, ανάλογα με τις θερμιδικές ανάγκες του κάθε ατόμου). Τέλος, μπορούμε να το καταναλώσουμε είτε ως μέρος του πρωινού μας είτε ως δεκατιανό στη δουλειά ή στο σχολείο είτε ως απογευματινό στο σπίτι ή στη βόλτα (εκτός σπιτιού μπορεί να είναι χυμός ως η ιδανική λύση, λόγω ευκολότερης πρόσβασης).

Θρεπτική ανάλυση (θρεπτικό συστατικό)Στο 1 πορτοκάλι (131 γρ.)
Ενέργεια (kcal) 62
Νερό (γρ.)113,64
Πρωτεΐνη (γρ.)1,23
Λίπος (γρ.)0,16
Υδατάνθρακες (γρ.)15,39
Φυτικές ίνες (γρ.)3,1
Σάκχαρα (γρ.)12,25
Ασβέστιο (mg) 52
Κάλιο (mg) 237
Βιταμίνη C (mg) 69,7
Φυλλικό οξύ (μg)39
Βιταμίνη Α (IU) 295

Πηγή: USDA, National Nutrient Database for Standard Reference Release 28

SHARE
Προηγούμενο άρθροΑύξηση επιβατών τον Σεπτέμβριο στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια
Επόμενο άρθροΆλλαξαν οι ώρες κοινής ησυχίας
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της. E-mail: [email protected] - Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here