Καλωσορίσαμε τον Δεκέμβρη, το μήνα των γιορτών και μαζί του υποδεχθήκαμε και τα γλυκά του: μελομακάρονα, κουραμπιέδες και δίπλες! Ναι, είναι η εκείνη η εποχή του χρόνου που η διάθεση μας αλλάζει, γλυκαίνει και ξεχνάμε τις στενοχώριες της καθημερινότητας! Ακριβώς λόγω αυτής της διάθεσης η επιθυμία μας να δοκιμάσουμε τα γλυκά αυξάνει! Γι’ αυτό θα αναλύσουμε τη θρεπτική αξία των γλυκών αυτών και τις θερμίδες που μας παρέχουν!

Τα μελομακάρονα μας προσδίδουν περίπου 110 θερμίδες στα 30 γρ. (1 τεμάχιο)! Για την παρασκευή του χρησιμοποιείται ελαιόλαδο, το οποίο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (ελαϊκό οξύ), λιποδιαλυτές βιταμίνες (βιταμίνη Ε) και πολυφαινόλες (αντιοξειδωτικές ουσίες)! Έτσι, το ελαιόλαδο συμβάλλει στην προαγωγή της υγείας της καρδιάς! Ακόμη, χρησιμοποιούμε κυρίως μέλι και λιγότερη ζάχαρη για να τους προσδώσουμε τη γλυκιά τους γεύση! Το μέλι μας παρέχει θρεπτικά συστατικά (κάλιο, ασβέστιο, μαγνήσιο, σίδηρο, βιταμίνες Β2, Β6, C, D, E, παντοθενικό οξύ, φυλλικό οξύ, κ.α), ενώ η ζάχαρη είναι απλοί υδατάνθρακες και δεν μας προσφέρει κάτι άλλο. Τέλος, σημαντικό συστατικό για τα μελομακάρονα είναι οι ξηροί καρποί, τα καρύδια που χρησιμοποιούμε για το πασπάλισμα, τα οποία είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα (με τη μορφή α-λινολενικού οξέος, ALA). Τα ω-3 λιπαρά οξέα φαίνεται ότι μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων! Επιπλέον, περιέχουν το αμινοξύ αργινίνη και έτσι συμβάλλουν στη διαστολή και στην ελαστικότητα των αιμοφόρων αγγείων, αποτελούν υψηλή πηγή καλίου και χαμηλή νατρίου, με αποτέλεσμα να έχουν οφέλη στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και την υγεία της καρδιάς!

Έπειτα, ένας κουραμπιές (30 γρ.) μας παρέχει περίπου 155 θερμίδες! Το κύριο υλικό για να φτιάξουμε κουραμπιέδες είναι το βούτυρο, το οποίο είναι ζωικό λίπος και είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά, τα οποία οδηγούν σε αύξηση της χοληστερόλης και της δημιουργίας αθηρώματος στις αρτηρίες (εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων). Εξίσου βασικό συστατικό του είναι οι ξηροί καρποί, τα αμύγδαλα! Τα αμύγδαλα είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα χαμηλά σε κορεσμένα λιπαρά οξέα και δεν περιέχουν χοληστερόλη, οπότε προάγουν την υγεία της καρδιάς! Τέλος, είναι πλούσια σε βιταμίνη Ε (λιποδιαλυτή βιταμίνη, ισχυρά αντιοξειδωτική) που συνεισφέρει στην υγεία της καρδιάς, δρα έναντι της πρόωρης γήρανσης του δέρματος και της εμφάνισης Alzheimer και πλούσια σε φυτικές στερόλες, που συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερόλης στον οργανισμό μας!

Εν συνεχεία, οι δίπλες μας παρέχουν στα 30 γρ. (1 τεμάχιο) περίπου 85 θερμίδες! Κύριο συστατικό για τις δίπλες αποτελεί το αυγό, το οποίο μας παρέχει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας αλλά λόγω της ποσότητας των αυγών που χρησιμοποιούμε στη συνταγή μας αυξάνουν την πρόσληψη της διαιτητικής χοληστερόλης. Επίσης, για την παρασκευή τους χρησιμοποιούμε μέλι και καρύδια που μας προσφέρουν οφέλη στην υγειά μας, όπως αναφέραμε παραπάνω. Τέλος, αυτό που επιβαρύνει την υγεία μας είναι το τηγάνισμα των διπλών! Γι’ αυτό καλό θα είναι για το τηγάνισμα να χρησιμοποιήσουμε ελαιόλαδο (είναι πιο ανθεκτικό στη θερμοκρασία και δεν οξειδώνεται εύκολα, δεν δημιουργούνται ελεύθερες ρίζες) και όχι υψηλή θερμοκρασία (ιδανική θερμοκρασία για τηγάνισμα με ελαιόλαδο θεωρείται αυτή που δεν ξεπερνά τους 170–180ο C).

Το γλυκό που υπερισχύει διατροφικά είναι το μελομακάρονο σε σύγκριση με τον κουραμπιέ και τη δίπλα, αλλά θα θέλαμε να τονίσουμε ότι το σημαντικότερο είναι η ποσότητα εν προκειμένω… καθότι γιορτινές ημέρες είναι και όλοι θέλουμε να συμμετέχουμε στη γιορτινή διάθεση! Επομένως, προτιμήστε να φάτε το γλυκό που σας αρέσει στην ποσότητα που σας αναλογεί ώστε να ισορροπήσετε διατροφικά και να διατηρήσετε το σωματικό σας βάρος! Καλές γιορτές!

Ενεργειακό Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
SHARE
Προηγούμενο άρθροΗ ανακοίνωση της Αστυνομίας για τα επεισόδια στο Αγρίνιο
Επόμενο άρθροΣτο 50% η πρόοδος του αυτοκινητόδρομου Άκτιο-Αμβρακία, 6 χρόνια μετά!
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της. E-mail: [email protected] - Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.