water1

Οι άνθρωποι μπορούν να επιζήσουν για 50 ημέρες χωρίς φαγητό, αλλά μόνο λίγες μέρες χωρίς πρόσληψη υγρών… έτσι γίνεται ξεκάθαρη η αξία του νερού στη ζωή μας!

Το 60-75% του σώματός μας αποτελείται από νερό. Συγκεκριμένα, οι μύες αποτελούνται από 70-75% νερό, ενώ το λίπος του σώματός μας από 10-40% νερό. Επομένως, όταν κάποιος ξεκινάει άσκηση είναι πιθανόν να παρατηρήσει ακόμη και αύξηση βάρους, που οφείλεται στην αύξηση της μυϊκής μάζας και στο νερό που περιέχει.

Η πρόσληψη υγρών παίζει σημαντικό ρόλο στην πέψη, στην απορρόφηση, στη μεταφορά και στο μεταβολισμό των θρεπτικών συστατικών, στη ρύθμιση της θερμοκρασίας και στην ιδανική ικανότητα αντίληψης. Το νερό αποτελεί το μέσο για την αποβολή των τοξινών και των άχρηστων προϊόντων. Επίσης, η κατανάλωση νερού μπορεί να προμηθεύει τον οργανισμό με βασικά μέταλλα, όπως ασβέστιο, μαγνήσιο και φθόριο. Οι παραπάνω λόγοι είναι αρκετοί για να σας πείσει ένας διατροφολόγος να πίνετε νερό!

Η ημερήσια επαρκής πρόσληψη νερού κυμαίνεται από 8-10 ποτήρια νερό για τους ενήλικες και 6-10 ποτήρια νερό για τα παιδιά (ανάλογα με την ηλικία). Φαίνεται πως η πρόσληψη αυτή δεν επιτυγχάνεται μόνο από το πόσιμο νερό αλλά και από άλλα ροφήματα όπως το γάλα, οι χυμοί, το τσάι, ο καφές, τα αναψυκτικά, καθώς και μέσω στερεών τροφίμων όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, το γιαούρτι.

Φυσιολογικά, η αίσθηση της δίψας είναι μία ικανή διέγερση για επαρκή πρόσληψη υγρών. Ενώ, κάτω από συνθήκες, όπως οι αυξημένες θερμοκρασίες, η φυσική δραστηριότητα και η αφυδάτωση, η δίψα δεν αποτελεί ικανή διέγερση για πρόσληψη υγρών. Για το λόγο αυτό, ειδικά στα παιδιά καλό θα είναι οι γονείς να τους υπενθυμίζουν να πίνουν νερό. Το ίδιο βέβαια πρέπει να γίνεται και με τους ηλικιωμένους γιατί με την ηλικία μειώνεται η ικανότητα της αίσθησης της δίψας.

Ο όγκος νερού που αποβάλλεται στα ούρα είναι ανάλογος με τον όγκο πρόσληψης υγρών. Δηλαδή, όσο περισσότερα υγρά πίνουμε τόσο περισσότερο νερό αποβάλλεται από το σώμα μας. Οπότε, όταν παρατηρούμε κατακράτηση υγρών στο σώμα μας, η λύση είναι να πίνουμε περισσότερο νερό για να αποβληθεί το επιπλέον. Επίσης, η υψηλή πρόσληψη αλατιού και πρωτεΐνης αυξάνουν τις ημερήσιες απαιτήσεις σε υγρά λόγω της περιορισμένης ικανότητας των νεφρών να συμπυκνώνουν τα ούρα. Τέλος, το αλκοόλ αυξάνει τη διούρηση, επομένως μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση και γι΄ αυτό πρέπει να καταναλώνουμε νερό όταν πίνουμε αλκοόλ.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόσληψη νερού μέσα στην ημέρα είναι οι κλιματικές συνθήκες, ο ρουχισμός, η φυσική δραστηριότητα (ένταση και διάρκεια), το υψόμετρο. Συγκεκριμένα, το καλοκαίρι οι απαιτήσεις σε υγρά αυξάνονται λόγω αυξημένης θερμοκρασίας και εφίδρωσης. Επιπλέον, οι απαιτήσεις σε υγρά μπορεί να είναι εξίσου αυξημένες και σε κρύο κλίμα λόγω των υψηλών ρυθμών ενεργειακής δαπάνης και της χρήσης βαριού ρουχισμού. Επίσης, κατά τη διάρκεια της άσκησης αλλά και μετά την άσκηση πρέπει να καταναλώνουμε υγρά για την αναπλήρωση των υγρών που χάνονται λόγω εφίδρωσης (μετά την άσκηση συστήνεται για κάθε 1 κιλό απώλειας βάρους να καταναλώνετε 1,5 λίτρα υγρών). Τέλος, η έκθεση σε υψόμετρο μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση λόγω των αυξημένων αναπνευστικών απωλειών νερού, τη διούρηση λόγω υποξίας, τη μειωμένη πρόσληψη υγρών και πιθανώς την αυξημένη εφίδρωση λόγω των υψηλών μεταβολικών ρυθμών που απαιτούνται λόγω του απότομου εδάφους του βουνού, επομένως και εδώ οι απαιτήσεις σε υγρά είναι αυξημένες.

Η μειωμένη πρόσληψη υγρών και συνακολούθως η αφυδάτωση οδηγεί σε μειωμένη αντίληψη, αδυναμία, κόπωση και πονοκέφαλο, αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης μολύνσεων της ουροποιητικής περιοχής, μπορεί να αποτελέσει αιτία εμφάνισης δυσκοιλιότητας, φαίνεται να επιβαρύνει την καρδιαγγειακή λειτουργία, συσχετίζεται με μία μέτρια αύξηση του κίνδυνου εμφάνισης καρκίνου και κύστης, ενώ η πρόσληψη επαρκών υγρών μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του κόλον και του πρωκτού.

kammenos-banner-inner

Ενεργειακό Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
SHARE
Προηγούμενο άρθροΤα νοικοκυριά επιβιώνουν μόνο με παύση πληρωμών
Επόμενο άρθροΤηλεόραση και Προπαγάνδα
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της. E-mail: [email protected] - Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.