Νέο άρθρο διατροφής από την Ελένη Νικολάου

Γλυκό… μια λέξη που φέρνει στο μυαλό διάφορες στιγμές, αναμνήσεις, συναισθήματα μα και το δικό μας αγαπημένο γλυκό! Ο καθένας έχει κάποιο γλυκό που αγαπά περισσότερο ή είναι απλά λάτρης των γλυκών στο σύνολο!

Κατά βάση οι γυναίκες είναι αυτές που είναι πιο επιρρεπείς στο να φάνε γλυκό και αυτό συμβαίνει λόγω των ορμονών τους και τη διακύμανση αυτών κατά τη διάρκεια του μήνα (έμμηνο ρύση, ωορρηξία). Γενικώς όμως να αναφέρουμε ότι έχουμε δημιουργηθεί για να επιλέγουμε τη γλυκιά γεύση, η οποία θεωρείται πιο ασφαλής στην επιλογή-αναζήτηση φαγητού, συγκριτικά με κάτι όξινο ή πικρό, οπότε έχει να κάνει και με το ένστικτο της επιβίωσης. Κάποιοι βέβαια συνδυάζουν το γλυκό με ένα συναίσθημα, θετικό ή αρνητικό, ή ακόμη και με ένα γεγονός (γιορτή, γενέθλια, προσωπική επιτυχία, βόλτα με ένα φίλο/ φίλη, συγκέντρωση με την οικογένεια, κλπ) και είναι τότε που θα επιλέξουν το γλυκό να το φάνε. Στις περιπτώσεις αυτές μπορεί να γίνει υπερκατανάλωση γλυκού χωρίς να γίνεται με συναίσθηση του ατόμου και για την ευχαρίστηση του. Επομένως, καλό θα είναι να εντοπίσουμε τις συνθήκες που μας οδηγούν στην υπερκατανάλωση γλυκού, που δεν μας προσφέρει απόλαυση και να θέσουμε τον στόχο για το γλυκό που μας αναλογεί!

Με τον όρο γλυκό ονομάζουμε ο,τιδήποτε περιέχει ζάχαρη ή κάποιο υποκατάστατο ζάχαρης! Επομένως γλυκό δεν είναι μόνο ένα κομμάτι τούρτας (ή τα γλυκά που θα βρούμε στο ζαχαροπλαστείο) αλλά και η σοκολάτα, το κρουασάν, τα μπισκότα, η σοκοφρέτα, το γλυκό του κουταλιού, ο χαλβάς, το κέικ, η ραβανί. Οι περισσότεροι δεν υπολογίζουν στο γλυκό της εβδομάδας τα γλυκά που δεν θυμίζουν τούρτα και έτσι υπερκαταναλώνουν γλυκό.

Πόσο γλυκό μας αναλογεί όμως; Κατά βάση βάζουμε το χρονικό περιορισμό της εβδομάδας, όπου μπορεί να μοιραστεί και σε 1 έως τις 7 ημέρες της εβδομάδας. Η ποσότητα που συστήνουμε για το γενικό σύνολο είναι 1 γλυκό την εβδομάδα. Η ίδια σύσταση μπορεί να γίνει και σε ένα άτομο που ακολουθεί πρόγραμμα διατροφής για την απώλεια βάρους. Αν και σε αυτή την περίπτωση πάμε αναλογικά με αυτό που συνήθιζε να ακολουθεί το άτομο και μειώνουμε σταδιακά την ποσότητα, ώστε να φτάσουμε στην ιδανική. Η σύσταση μπορεί να φτάσει και τα 2 γλυκά την εβδομάδα για έναν αθλητή ή ένα παιδί! Όμως, καλό θα είναι να συμβουλευτείτε κάποιο διαιτολόγο-διατροφολόγο για να σας θέσει τον δικό σας προσωπικό στόχο.

Ένα γλυκό είναι μία αφηρημένη έννοια και δεν προσδιορίζει την ποσότητα. Η ποσότητα που αναλογεί σε ένα γλυκό είναι εκείνη που μας αποδίδει περίπου 500 θερμίδες (kcal)! Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι 1 γλυκό ισοδυναμεί με 1 σοκολάτα (100 γρ.), 2 φέτες κέικ, 1 κομμάτι τούρτας, 1 κομμάτι οποιουδήποτε γλυκού (π.χ προφιτερόλ, γαλακτομπούρεκο, μιλφέιγ, μπακλαβάς κ.α), 1 τάρτα, 2 σοκοφρέτες, 3-4 κ. σούπας γλυκό του κουταλιού, 2 μπάλες παγωτό, 1 κρουασάν, 2-3 σοκοφρέτες. Αλλά αυτό που μπορείτε να κάνετε ιδανικά είναι να διαβάσετε την ετικέτα τροφίμου και να δείτε πόσα γραμμάρια από το γλυκό αναλογεί ώστε να καλύψει τις 500 θερμίδες.

Για εκείνους που θέλουν καθημερινά να τρώνε κάτι σε γλυκό μπορούν να μοιράσουν μια σοκολάτα και να τρώνε λίγο κάθε μέρα ή να επιλέξουν 1 σοκολατάκι την ημέρα! Διαφορετικά μπορούν να επιλέξουν κάποια μπισκότα ή σοκοφρέτα ή κέικ ή παγωτό ή γλυκό του κουταλιού και να τρώνε 2-3 φορές την εβδομάδα τη μοιρασμένη ποσότητα γλυκού που τους αναλογεί.

Να επισημάνουμε ότι μπορείτε να φτιάξετε το γλυκό μόνοι σας σπίτι επιλέγοντας εσείς τις πρώτες ύλες και να καθορίσετε την ποσότητα της ζάχαρης (προτιμήστε καστανή) που θα βάλετε αλλά και την μορφή λίπους που θα χρησιμοποιήσετε (προτιμήστε ελαιόλαδο) καθώς και τον τύπο αλευριού (προτιμήστε ολικής άλεσης).

Τέλος, να αναφέρουμε ότι το γλυκό μπορεί να αποτελέσει μέρος της διατροφής μας! Μπορείτε να το επιλέξετε μία μέρα μέσα στην εβδομάδα όπου θα είναι η βόλτα σας ή και στο σπίτι με την οικογένεια ή με ένα φίλο/ φίλη ή μόνοι σας ως επιβράβευση στον εαυτό σας και ως μία απόλαυση που σας ευχαριστεί! Έτσι θα το απολαύσετε περισσότερο και σίγουρα χωρίς τύψεις!

SHARE
Προηγούμενο άρθροΠέμπτο σχολικό πρωτάθλημα σκακιού στο Αγρίνιο
Επόμενο άρθροΣυνάντηση υποψηφίων του Συνδυασμού «Ενωτική Επιμελητηριακή Δράση» στη Ναύπακτο

Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο.
Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της.
E-mail: [email protected] – Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.