Ακούγοντας κάποιος τις λέξεις φυσική δραστηριότητα πηγαίνει το μυαλό του στη συστηματική άσκηση και την καθημερινή άθληση. Δεν είναι ακριβώς έτσι! Φυσική δραστηριότητα ονομάζεται κάθε κίνηση του σώματός μας, για την οπαία απαιτείται κατανάλωση ενέργειας! Επομένως, η φυσική δραστηριότητα περιλαμβάνει κάθε δραστηριότητα στα πλαίσια της δουλειάς μας, τις οικιακές δουλειές και τις καθημερινές μετακινήσεις μας, αλλά και κάθε δραστηριότητα κατά τον ελεύθερο χρόνο, όπου εδώ ανήκει και η άσκηση. Από την άλλη άσκηση σημαίνει κάθε δραστηριότητα προγραμματισμένη, δομημένη, επαναλαμβανόμενη, που έχει ως στόχο τη βελτίωση ή τη διατήρηση της φυσικής κατάστασης και περιλαμβάνει όλα τα αθλήματα, τη γυμναστική, το χορό, το τρέξιμο, το ποδήλατο, κ.α.

Η φυσική δραστηριότητα έχει πολλά οφέλη στην υγεία, όπως η μείωση της πιθανότητας εμφάνισης στεφανιαίας νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου, υπέρτασης, διαβήτη τύπου 2, καρκίνου του παχέος εντέρου και του μαστού! Επιπλέον, αποτελεί ασπίδα προστασίας στην οστεοπόρωση και στα κατάγματα, αλλά βοηθάει και στην καλύτερη ποιότητα του ύπνου, στην καλύτερη ψυχική υγεία (μείωση της πιθανότητας εμφάνισης κατάθλιψης) και στην μακροζωία. Επίσης, αποτελεί σημαντικό κλειδί για την διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους αλλά και για την απώλεια βάρους!

Από την άλλη πλευρά ο καθιστικός τρόπος ζωής και η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας (καθιστική δουλειά, ενασχόληση με υπολογιστή, τάμπλετ και κινητό, παρακολούθηση τηλεόρασης, βιντεοπαιχνίδια) σχετίζονται με αύξηση της πιθανότητας εμφάνισης παχυσαρκίας, καρδιαγγειακών νοσημάτων και σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Συγκεκριμένα οι συστάσεις για φυσική δραστηριότητα, για τους ενήλικες σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και το Αμερικάνικο Κολέγιο Αθλητιατρικής είναι:

  • Τουλάχιστον 150 λεπτά/ εβδομάδα μέτριας έντασης αερόβια δραστηριότητα ή 75 λεπτά/ εβδομάδα έντονη αερόβια δραστηριότητα ή ισοδύναμος συνδυασμός των 2 τύπων δραστηριοτήτων.
  • Για επιπλέον πλεονεκτήματα για την υγεία συστήνεται 300 λεπτά/ εβδομάδα μέτριας έντασης αερόβια δραστηριότητα ή 150 λεπτά/ εβδομάδα έντονη αερόβια δραστηριότητα ή ισοδύναμος συνδυασμός των 2 τύπων. Επιπροσθέτως, δραστηριότητες μυϊκής ενδυνάμωσης, όπου συμμετέχουν μεγάλες μυϊκές ομάδες, για 2 ή περισσότερες ημέρες/ εβδομάδα.

Στην αερόβια δραστηριότητα εμπεριέχεται το περπάτημα, το ποδήλατο, το τρέξιμο, το κολύμπι, το τρέξιμο, ο χορός, κ.α! Ενώ στις δραστηριότητες μυϊκής ενδυνάμωσης κοιλιακοί, ραχιαίοι, ελεύθερα βάρη, μηχανήματα με βάρη!

Έτσι το ελάχιστο που συστήνεται να ακολουθήσουμε από δραστηριότητα είναι τουλάχιστον 30 λεπτά μέτριας έντασης δραστηριότητα (π.χ περπάτημα) για τουλάχιστον 5 φορές μέσα στην εβδομάδα! Να τονίσουμε ότι η αερόβια δραστηριότητα μπορεί να πραγματοποιηθεί τμηματικά μέσα στην ημέρα, δηλαδή σε συνεδρίες των 10 λεπτών επί 3 φορές την ημέρα!

Να δούμε όμως πως μεταφράζεται αυτό σε βήματα/ ημέρα:

  • <5.000 βήματα/ ημέρα= καθιστική ζωή
  • 5.000-7.500 βήματα/ ημέρα= ελαφριά δραστηριότητα
  • 7.500-10.000 βήματα/ ημέρα= μέτρια δραστηριότητα
  • >10.000 βήματα/ ημέρα= μεγάλη δραστηριότητα
  • >12.500 βήματα/ ημέρα= πολύ μεγάλη δραστηριότητα

Ο στόχος των 10.000 βημάτων την ημέρα θα επιφέρει σημαντικά οφέλη στην υγεία, ενώ αν θέλετε να χάσετε βάρος ο στόχος πρέπει να είναι τα 12.500 βήματα την ημέρα. Η αξιολόγηση των βημάτων μπορεί να γίνει με ένα βηματόμετρο., το ποίο φοράτε και μετράει τα βήματα μεταφράζοντας τις κινήσεις των γοφών! Πλέον βέβαια υπάρχει εφαρμογή στο κινητό σας που μπορεί να μετράει τα βήματά σας καθημερινά και να αξιολογείτε συνολικά και τα βήματα σας μέσα στην εβδομάδα (σύγκριση των ημερών)!

Τα 10.000 βήματα μπορούν να επιτευχθούν με:

  • 2 ώρες περπάτημα μέτριας έντασης
  • 30 λεπτά τρέξιμο
  • 2 ώρες και 20 λεπτά δουλειές στο σπίτι (π.χ μαγείρεμα, σκούπισμα, ξεσκόνισμα, κ.α)
  • 1,5 ώρα χορό σε έξοδο με φίλους σας
  • 50 λεπτά ποδόσφαιρο
  • 1 ώρα αερόμπικ

Το σημαντικότερο είναι να βρείτε μία δραστηριότητα που να σας ευχαριστεί για να την εντάξετε στην καθημερινότητα σας και να γίνει τρόπος ζωής! Σίγουρα η λύση δεν είναι να καθόμαστε μέσα στο σπίτι, στον καναπέ και μπροστά από την οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή/ τάμπλετ ή του κινητού, αλλά να βγούμε από το σπίτι να περπατήσουμε ή να κάνουμε ποδήλατο ή να παίξουμε με τα παιδιά μας ή να χορέψουμε σε μία έξοδο ή να δοκιμάσουμε οποιαδήποτε δραστηριότητα-άθλημα και αφού το δοκιμάσουμε να δούμε αν πραγματικά μας αρέσει και να το εντάξουμε στην καθημερινότητά μας! Ξεκινήστε άμεσα… η ζωή είναι εδώ, τώρα!

SHARE
Προηγούμενο άρθροΔιήμερες εκπαιδευτικές δράσεις για την Ελληνική Μουσική Παράδοση (ΦΩΤΟ)
Επόμενο άρθρο«Τον Νοέμβριο ξεκινάει το Εξοικονομώ κατ’ Οίκον»

Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο.
Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της.
E-mail: [email protected] – Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.