Black Friday 2018: Πλησιάζει η… Μαύρη Παρασκευή των εκπτώσεων

Τι πρέπει να προσέξετε

Πριν τρία χρόνια ξεκίνησε ο συγκεκριμένος «θεσμός» και στην ελληνική αγορά, και οι καταστηματάρχες έχουν εναποθέσει πλέον κάθε ελπίδα τους για να «ανασάνουν» οικονομικά έστω και για λίγο.

Η φετινή «Μαύρη Παρασκευή» των εκπτώσεων θα έρθει στις 23 Νοεμβρίου. Κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι την περίοδο του Black Friday, μια καλά οργανωμένη αλυσίδα μπορεί να πραγματοποιήσει μέχρι και το 10% του τζίρου της. Πέρυσι, μάλιστα, οι καταναλωτές ανταποκρίθηκαν σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με την πρώτη χρονιά.

Αναμένεται ο πήχης των προσδοκιών να είναι ιδιαίτερα υψηλός φέτος, με μεγαλύτερο ερωτηματικό το εάν θα… διευρυνθεί η Black Friday σε μία εβδομάδα. Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι κομμάτι από την πίτα της αγοράς θα διεκδικήσουν φέτος πιο έντονα και οι αλυσίδες ρούχων αλλά και καλλυντικών.

Τι να προσέξετε

– Συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν την Black Friday.

– Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).

– Οι έμποροι θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78).
Η διαπίστωση παραβάσεων κυρώνεται βάσει των διατάξεων της παρ.9 άρθρο 78 των Κανόνων ΔΙΕΠΠΥ (για είδη μαζικής κατανάλωσης, όπως είδη διατροφής, ατομικής υγιεινής, οικιακής καθαριότητας) και του άρθρου 21 του ν. 4177.13 (για όλα τα άλλα καταναλωτικά αγαθά).

– Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα, εκτός αν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις των οικείων Αντιπεριφερειαρχών σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου.

Υπενθυμίζεται επίσης, ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους για τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (http://www.1520.gov.gr/) καθώς και στην τηλεφωνική γραμμή 1520 η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09:00 μέχρι τις 15:00.

Πώς προέκυψε η ονομασία

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.

Καθιερώθηκε, λοιπόν, η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ’ ου και η ονομασία Black Friday. Την ίδια ώρα, ο όρος χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ΄60 από αστυνομικούς στη Φιλαδέλφεια, οι οποίοι παραπονούνταν για την συμφόρηση των δρόμων τόσο από αυτοκινητιστές όσο κι από πεζούς.

ΠΗΓΗ

Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος