Νέο άρθρο διατροφής από την Ελένη Νικολάου

Καθημερινά στο γραφείο του ένας διαιτολόγος προσπαθεί να μάθει τους ανθρώπους να τρώνε υγιεινά, περνώντας τους τις βασικές αρχές της ισορροπημένης διατροφής, μαζί με την άσκηση. Είναι ένα μάθημα η διατροφή που θέλουμε να γίνει τρόπο ζωής. Παράλληλα, ακούει πολλούς μύθους σχετικά με τη διατροφή και αφιερώνει χρόνο στην σωστή ενημέρωση και ουσιαστικά στην κατάρριψη των μύθων αυτών.

Παρακάτω θα σας παραθέσουμε 10 από τους πιο συχνούς μύθους, αλλά και ποια είναι η πραγματική αλήθεια.

  1. «Το νερό μας φουσκώνει, μας πρήζει». Η αλήθεια είναι ότι το νερό βοηθάει στο να αποβληθούν τα επιπλέον υγρά από το σώμα μας και όταν νιώθουμε ότι υπάρχει κατακράτηση πρέπει να πίνουμε περισσότερο νερό για να μας βοηθήσει να φύγει η κατακράτηση. Συστήνεται να πίνουμε 8-10 ποτήρια υγρών καθημερινά, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 6-8 ποτήρια να είναι νερό.
  2. «Τα φρούτα περιέχουν ζάχαρη». Η αλήθεια είναι ότι τα φρούτα περιέχουν φυσικά σάκχαρα (φρουκτόζη: απλός υδατάνθρακας) και δεν είναι ζάχαρη, όπως αυτή που προσθέτουμε στα ροφήματα ή στα γλυκά. Φρούτα θέλουμε η διατροφή μας να περιέχει καθημερινά.
  3. «Η μπανάνα παχαίνει». Η αλήθεια είναι ότι η ποσότητα παχαίνει. Θέλουμε μία μικρή μπανάνα και όχι μία μεγάλη που είναι σαν να τρώμε 2 φρούτα. Η μπανάνα είναι πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλά και ιχνοστοιχεία και την θέλουμε στη διατροφή μας (π.χ 1 μπανάνα 1-2 ώρες πριν την άσκηση, σαν δεκατιανό ή απογευματινό στη δουλειά).
  4. «Το ψωμί παχαίνει γι΄αυτό τρώω παξιμάδι ή φρυγανιές». Η αλήθεια είναι ότι η ποσότητα παχαίνει. Μία φέτα ψωμί (30 γρ.) είναι το ίδιο θερμιδικά με το να τρώμε 2 παξιμαδάκια (20 γρ.) ή 2 φρυγανιές (15 γρ.), είναι όλα υδατάνθρακες. Τα παξιμαδάκια και οι φρυγανιές είναι αφυδατωμένο ψωμί και δεν χάνονται θερμίδες ψήνοντας το ψωμί. Αν φάμε τα ίδια γραμμάρια ψωμιού σε παξιμάδι ή φρυγανιές, τότε το παξιμάδι και οι φρυγανιές θα μας προσδώσουν περισσότερες θερμίδες.
  5. «Το τοστ έχει λιγότερες θερμίδες όταν ψήνεται». Η αλήθεια είναι ότι το τοστ είτε ψημένο είτε άψητο έχεις τις ίδιες θερμίδες, γιατί όπως αναφέραμε παραπάνω το ψωμί όταν ψήνεται φεύγουν τα υγρά του και όχι οι θερμίδες από τα θρεπτικά συστατικά του. Πιθανόν το άψητο τοστ να μας δίνει μία αίσθηση κορεσμού παραπάνω λόγω των επιπλέον υγρών που έχει συγκριτικά με το ψημένο.
  6. «Το λεμόνι ”καίει“ τα λίπη». Η αλήθεια είναι ότι το λίπος δεν καίγεται-μειώνεται με κάποιο τρόφιμο αλλά μέσω της μείωσης θερμίδων από το φαγητό στο σύνολο ή αυξάνοντας την καύση ενέργειας-θερμίδων μέσω της άσκησης ώστε το ενεργειακό ισοζύγιο να είναι αρνητικό (οι θερμίδες δηλαδή που προσλαμβάνουμε από τη διατροφή μας να είναι λιγότερες από αυτές που χρειαζόμαστε για την κάλυψη του μεταβολισμού μας και της δραστηριότητας που έχουμε μέσα στη ημέρα). Το ότι το λεμόνι είναι ξινό δεν σημαίνει ότι ”καίει“ τα λίπη ή δεν έχει θερμίδες.
  7. «Η μαύρη σοκολάτα έχει λιγότερες θερμίδες από την σοκολάτα γάλακτος». Η αλήθεια είναι ότι η μαύρη σοκολάτα έχει τις ίδιες θερμίδες με την γάλακτος (σχεδόν 500 θερμίδες τα 100 γραμμάρια), απλά η θρεπτική τους σύσταση είναι διαφορετική. Η σοκολάτα γάλακτος περιέχει γάλα που τις προσδίδει κορεσμένα λιπαρά οξέα (που ζημιώνουν την υγεία μας), ενώ η μαύρη έχει περισσότερο κακάο, επομένως και περισσότερο σίδηρο και αντιοξειδωτικές ουσίες συμβάλλοντας έτσι περισσότερο στην υγεία μας.
  8. «Γάλα δεν χρειάζεται να πίνουν οι ενήλικες». Η αλήθεια είναι ότι για να παραχθεί το γιαούρτι και το τυρί χρειάζεται το γάλα, επομένως δεν είναι ότι το γάλα δεν το χρειαζόμαστε. Απλά το γιαούρτι και το τυρί έχουν λιγότερη λακτόζη λόγω της ζύμωσης που υπόκεινται το γάλα για να δημιουργηθεί το γιαούρτι και το τυρί. Επομένως, σε ένα άτομο που έχει δυσανοχή στη λακτόζη είναι καλύτερα ανεκτό το γιαούρτι και το τυρί.
  9. «Το κόκκινο κρασί έχει περισσότερες θερμίδες από το λευκό». Η αλήθεια είναι το κόκκινο και το λευκό κρασί έχουν σχεδόν τις ίδιες θερμίδες. Συγκεκριμένα 1 ποτηράκι κόκκινο κρασί (120 ml) έχει 75 θερμίδες και 1 ποτηράκι λευκό κρασί (120 ml) έχει 70 θερμίδες. Το κόκκινο κρασί έχει περισσότερα αντιοξειδωτικά και είναι καλύτερο για την υγεία μας.
  10. «Υπάρχει τοπικό αδυνάτισμα». Η αλήθεια είναι ότι βάρος χάνουμε από όλα τα σημεία του σώματός μας και όχι από ένα σημείο μόνο (τοπικά). Απλά. εκεί που έχουμε περισσότερες λιπαποθήκες θα χάσουμε περισσότερο λίπος. Οπότε η απώλεια βάρους-λίπους πάει αναλογικά με τις λιπαποθήκες που έχουμε στα διάφορα σημεία του σώματός μας. Η άσκηση είναι αυτή που μπορεί να σμιλέψει κάποιο σημείο του σώματός μας που έχει περισσότερο λίπος. Αλλά ούτε η διατροφή ούτε η άσκηση αλλάζει την δομή των οστών μας (π.χ ανοιχτή λεκάνη).

Επομένως, η σωστή ενημέρωση και η αξιολόγηση της πληροφορίας που μας μεταφέρει κάποιος ή διαβάζουμε σε κάποιο έντυπο ή στο ίντερνετ είναι στην ευθύνη του καθενός μας. Ελέγχουμε την πηγή της πληροφορίας, από έγκυρες έρευνες (για να βγει μία σύσταση απαιτούνται πληθώρα ερευνών και όχι μόνο μία) και επιστήμονα διαιτολόγο-διατροφολόγο.

Ενεργειακό Νόρα Καρατσικάκη - Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
SHARE
Προηγούμενο άρθροΗμερίδες eTwinning για εκπαιδευτικούς Α/Βαθμιας και Β/Βαθμιας Εκπαίδευσης
Επόμενο άρθροΕκπαιδευτικό παιχνίδι στο Μεσολόγγι: «Το Μυστήριο του κήπου»
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2005 και κατέχει το μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία και Διατροφή (Κατεύθυνση: Διατροφή και Άσκηση) του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από το 2008. Από το 2005 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας και από το 2008 ιδιωτεύει σε διαιτολογικό γραφείο στο Αγρίνιο. Έχει συμμετάσχει εθελοντικά σε έρευνες που διεξήχθησαν υπό την αιγίδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ιστοσελίδες της πόλης της. E-mail: [email protected] - Διεύθυνση: Βότση 15, Αγρίνιο.